Spørgsmål:
Hey brevkasse Mig og en fyr har jævnligt sex. Dog er jeg for første gang begyndt at bløde under sex. Ville sige det var forhånds vis meget, da jeg troede jeg måske have fået min menstruation. Nogle gange tænker jeg måske på om det er fordi jeg er for tør, og derfor bløder. Vi brugte også kondom denne gang, selvom vi ikke bruger det normalt. Er det noget jeg burde gå til lægen med - kan det være farligt?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Der kan være flere forskellige grunde til at man bløder under sex, men som regel er der ikke tale om alvorlige grunde når man er ung.
Det kan være en rift, der har vanskeligt ved at hele, eller en harmløs polyp (en lille udvækst) som sidder på livmoderhalsen. Polypper kan give pletblødninger ml. menstruationerne og også blødning efter samleje.
Du skriver dog at der ikke er tale om en lille blødning. Er der tale om store mængder blod, så skal du undersøges hos din læge. Får du pludselig meget kraftige smerter samtidig med at du bløder, skal du kontakte lægevagten/akuttelefonen.
Har du haft ubeskyttet sex, bør du blive tjekket for kønssygdomme, da de godt kan give anledning til at man bløder efter sex. Men der er højst sandsynligt blot tale om en ufarlig kontaktblødning.
Du skriver selv, at du er i tvivl om hvorvidt du er ”for tør”. Det er svært for os at afgøre, men hvis du generelt føler, at du er for tør, har vi lyst til at opfordre jer til at tage jer god tid, når i har sex. Du må gerne give dig selv tid til, at komme i den rette stemning og det må du også godt kræve af ham. Hvis i meget hurtigt ”går til sagen”, kan det godt være årsag til at du begynder at bløde, hvis din krop simpelthen ikke er blevet klar til den sex i har. Det kan være en rigtig god ide, at snakke med ham om det, hvis du føler at du gerne vil have i tager det lidt langsommere i soveværelset. Det kan være rigtig rart for jer begge to, hvis i deler ud af hvad i synes er rart, og hvad i måske synes er mindre rart.
Man kan også forsøge sig med glidecreme, hvis man generelt har svært ved at blive våd, men egentlig har lysten.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien