Spørgsmål:
Hej, Jeg har været sammen med min kæreste i snart 2 år. Vi har et problem med at sex gør ondt for hende. Hun siger at min penis bliver sten hård og at det gør ondt når jeg kommer for langt op. Vi har igennem tiden arbejdet med det og prøvet masser af glidecreme, forskellige stillinger og at jeg prøver ikke at komme for langt op. Men nu har vi lige været oppe og skændes i dag hvor hun sagde at 9 ud af 10 gange vi har sex gør det stadig ondt på hende. Derfor har hun ikke så meget lyst til sex mere. Det er et problem for os, da jeg ønsker at tilfredsstille hende ligesom hun tilfredsstiller mig. Hun siger at min penis bliver mere hård end nogen anden hun nogensinde har mærket og ved ikke hvordan det skal løses med smerten. Jeg har ikke hørt det før fra nogen anden kvinde og jeg ved ikke hvordan vi løser dette. Kan man få noget som gør mig mere blød, eller løser dette på en anden måde? Vi har også prøvet langt forespil med meget stille og rolig sex i starten, da vi tænker at vagina udvider sig jo varmere og vådere der bliver. Hvad gør vi?

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål!
Det lyder da godt nok ærgerligt for både din kæreste og dig, at det gør ondt på hende, når i har sex med penetration. Sådan skal det selvfølgelig ikke være!
Du fortæller, at i har prøvet jer frem med både glidecreme, forskellige stillinger, langt forspil og stille og roligt sex. Det lyder alt sammen som nogle gode idéer, og vi kan godt forstå, at det må være svært, at det ikke har virket.
Mon det kan have noget at gøre med længden eller størrelsen på din penis – eller om den har en særlig krumning? Det kan jo godt være, at du simpelthen rammer på en anden måde inde i hende, end hun før har prøvet. Hvis i tror det kan have noget med det at gøre, så findes der noget der hedder ”penisringe” eller ”bufferringe”. Dem kan man sætte om penisroden (der hvor penis sidder tæt på kroppen), så man ikke støder lige så dybt i sin partner, men stadig har en følelse af at gøre det. Man kan få ringe i forskellige størrelser, og man kan også få nogle, hvor man kan sætte flere sammen, så man kan få lige den størrelse, der passer med, at man ikke rammer ens partner dér, hvor det gør ondt. Det er en god idé at læse ordentligt på, hvad de forskellige ringe er lavet til, da nogle er lavet til at stramme om pikroden for at øge trykket og give længere og hårdere rejsninger - og det er måske ikke den bedste løsning for jer.
Vi kommer også til at tænke på, om i/din kæreste mon har talt med en læge eller gynækolog, bare for at være sikker på, at alt er som det skal være? Der kan nemlig være forskellige årsager til smerter ved sex, og det kan være en god ide at sikre sig, at der ikke er nogle andre grunde til at det gør ondt. Det kan måske også være en mulighed for at få noget rådgivning i forhold til at have sex på en måde, der ikke gør ondt.
Du skriver, at i har været oppe at skændes, hvor en del af skænderiet handlede om din kærestes smerter. Du skriver også, at smerterne gør, at hun har mindsket sexlyst. Det kan godt ske, hvis man oplever, at sex er forbundet med ubehag og noget der er besværligt. Men vi kommer til at tænke på, hvad der mon sker den 1 ud af 10 gange, hvor det føles godt for hende? Er der nogle måder i kan have sex på, hvor smerterne ikke er et problem? Og mon det kunne være en god ide for jer, at flytte fokus lidt over på de gode ting? Måske i kan have sex på en måde, hvor i ikke har penetrationssex – ved at røre ved hinanden, slikke og kysse hinanden for eksempel?
Vi håber meget at i kan bruge vores svar til noget, og ellers er i altid velkomne til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem klokken 15:00-19:00.
Hilsen Sexlinien