Spørgsmål:
Min kæreste han ikke trænge op i mig fordi jeg har så mange smerter og har nu fået afvide at det er fordi jeg trækker mig sammen og det er “psykisk”. Vi vil gerne have børn og fik derfor taget spiralen ud for 8 måneder siden, så fik jeg svamp og behandlede dette og nu har vi ikke haft sex i et halvt år grundet de her smerter.. hvad gør vi? Der har ikke tidligere været nogen problemer.. Jeg får orgasmer og sprøjte orgasmer nemt ved hjælp af min vibrator.. jeg er våd..

Svar:
Hej og tak for din henvendelse!
Det lyder rigtig ubehageligt med de smerter, du oplever i underlivet. Vi kan godt forstå, at du meget gerne vil have gjort noget ved det!
Du skriver at du har fået at vide, at årsagen til smerterne er 'psykisk,' og det er også rigtigt, at det kan være en årsag til, at man mærker smerter under samleje. Hvis man først har oplevet smerter under sex, kan man let komme til at forbinde det at have sex med smerter. Det kan give én en utryghed omkring sex, og det kan blive svært at slappe af - både i hovedet og i kroppen. Det kan starte en 'ond cirkel,' hvor smerterne bliver stærkere, fordi man spænder forneden, mens årsagen til at man spænder faktisk er smerten - og frygten for at mærke den. Hvis årsagen til dine smerter faktisk handler om, at du kommer til at spænde i underlivet, når du og din kæreste skal have sex, handler det om at få brudt den onde cirkel. Du skriver, at du har let ved at få orgasme med en vibrator. Bruger du den mest selv, eller også sammen med din kæreste? Hvis du kun bruger den alene, kan det måske være en idé at prøve at have sex med din kæreste, men hvor han ikke nødvendigvis skal trænge ind i dig. Det bliver man selvfølgelig ikke gravid af, men det kan være en måde at vænne din krop til igen at være seksuelt og intimt sammen med din kæreste, og det kan måske med tiden gøre det lettere for din krop og psyke at løsne op. Det kan også være, at I kan prøve at have sex, hvor du eller din kæreste lige så stille fører en enkelt finger eller dildo, der ikke er så stor, ind i din skede. Det kan være en måde, du kan vænne dig til følelsen af at have noget opppe i skeden igen, hvor det faktisk føles rart. Det kan måske være en start, der med tiden kan gøre det muligt for dig at nyde, at også din kærestes pik kommer ind i skeden. Det kan også være en idé, at I bruger en masse glidecreme. Selvom du godt kan blive våd, kan det være en hjælp med glidecreme, fordi det give en ekstra lubrikation, som gør, at det hele 'kører' endnu glattere. Det kan være med til at nedsætte smerterne. Hvis I prøver nogle af de her ting, er det vigtigt, at både du og din kæreste er opmærksom på dine grænser. Du skal ikke prøve at have sex, hvis det gør ondt.
Det er også vigtigt for os at understrege, at smerterne ikke nødvendigvis skyldes din psyke. Der kan også være andre, rent fysiologiske, årsager til, at man mærker smerter i skeden. Du nævner selv skedesvamp, og det kan bestemt også være en årsag. Selvom svampen er behandlet, kan den alligevel komme igen, og det kan sagtens være en del af årsagen til smerten. Andre mulige årsager kan være sarte slimhinder i skeden eller en infektion, altså betændelse, i underlivet. Derfor er det altså en god idé at tage til lægen og blive undersøgt og eventuelt blive henvist til en gynækolog. som er en speciallæge i kvinder underliv.
Når du har oplevet smerte i så lang tid, som du har, kan vi virkelig godt forstå, hvis du frustreret og måske opgivende omkring det hele. Men vi vil minde dig om, at mange kvinder oplever smerter i underlivet i perioder af deres liv - og rigtig mange kommer også videre, og får et godt og dejligt og smertefrit sexliv senere. Vi kan selvfølgelig ikke love noget, men vi tror på, at det også vil blive bedre for dig!
Vi håber at det har været svar på nogle af dine spørgsmål! Hvis det ikke har været det - eller du bare gerne vil have yderligere rådgivning - er du også mere end velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 eller skrive til os på chat alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140