Spørgsmål:
Hej, Jeg har en datter på snart 8 år i 2.klasse og det er gået op for mig at nogle af de andre i hendes klasse, som har ældre søskende, er lidt længere fremme ift deres viden om seksualitet. Jeg har selv trygt kunne snakke med min mor om sex og det vil jeg gerne give videre til min datter men jeg selv havde en bog med billeder som jeg læste med min mor og jeg føler lidt at jeg mangler “det fælles tredje” i form af en bog til at tale med min datter om seksualitet. Jeg har ledt og ledt på nettet efter en bog eller materiale som egner sig til 7/8 års alderen men har svært ved at finde noget. Kan i anbefale noget og har i ellers andre gode råd ? På forhånd tak :-)

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Du skal have stor ros for dit engegement i forhold til at starte en tryg samtale med dit barn om krop og seksualitet. Vi har en forældreside, hvor du kan søge inspiration til samtalen med dit barn. Vi har også podcasten ”start snakken” som henvender sig til forældre, om hvordan man taler med børn om forskellige emner inden for køn, krop, seksualitet og digital dannelse. En idé kan også være at tage med dit barn på biblioteket og lade hende kigge efter bøger selv, som hun synes er spændende. Selvom bogen ikke er lavet til at tale om krop og seksualitet, kan emner som relationer og følelser føre videre til andre samtaler om kroppen og udvikling. At du er tryg ved at tale om seksualitet, smitter forhåbentlig af til din datter, men jeres behov for samtalen kan være forskellige. Måske åbenbarer der sig nogle helt andre emner når I læser sammen.
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre i samtalen med din datter. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien