Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg har aldrig haft sex for, men jeg tror snart det kommer. Hvad kan/bør jeg gøre for at være klar? Burde jeg blive testet for sex- og kønssygdomme inden, selv hvis det er første gang? Hilsen pige 16 år

Svar:
Hej.
Det lyder som om du er et godt sted i forhold til at du snart tænker du skal have sex for første gang.
Det at have sex første gang kan være grænseoverskridende og det er naturligt at være nevøs.
Det er vigtig at man første gang man har sex med nogle, føler sig tryg ved det. Ofte kan det være en god ide at være sammen med en man kender og er glad, og tryg ved, samt som ikke mindt respktere ens grænser.
Det tror vi er den bedste forberedelse du kan være gøre, at have de ting med i baghoved.
I forhold til at blive testet for sexsygdomme er dette ikke relevant for dig, da disse typer af sygdomme kun smitter ved sex, og derfor ved vi at du ikke har dem.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.
Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på hverdage mellem 15-19
Mvh Sexlinien xx23