Spørgsmål:
Hej. Jeg ser tit porno og er begyndt at se at der er kommet omkring hvor skadeligt det kan være for ens hjerne. Jeg vil hører om man godt kan se porno alligevel eller om man skal fuldstændigt stoppe med det.

Svar:
Hej med dig
Vi ved ikke, hvilke studier du henviser til, når du skriver, at porno skulle være skadelig for hjernen. Generelt er porno i sig selv ikke skadelig for din hjerne, men ukritisk forbrug af porno kan have mentale konsekvenser som urealistiske forventninger til sig selv og ens partner.
Når man ser porno, skal man altid være bevidst og kritisk over for de scener som pornofilm viser. Hvad man ser i porno er ikke altid realistisk og mulig i den virkelige verden. Du kan sammenligne pornoscener med scener i en Hollywood film, som ikke altid sker i virkeligheden. Er man ikke bevidst, om hvor meget porno er iscenesat, kan man komme til at overskrive sin egen eller sin partners grænser ved at have urealistiske forventninger til sit sexliv.  For eksempel taler skuespillerne næsten aldrig sammen under sex. De ved altid, hvad den anden person har lyst til eller udfører de handlinger som ikke er mulig i virkeligheden, f.eks. har de nogle gange analsex uden nogen former for forberedelse. Der findes heldigvis forskellige slags porno som for eksempel feministisk porno eller fairtrade porno, som udover at have et stort fokus på gode arbejdsvilkår for skuespillerne, prøver at vise et mere realistisk billede af sex og seksualitet. På den måde kan du også undersøge, hvilken slags porno du har lyst til at se.
Alt i alt kan det siges, at overforbrug af porno kan snyde ens hjerne til at tro, at sex handler om at udføre nogle handlinger og gøre det på en bestem måde i stedet for at have en kærlig og nærværende relation til et andet menneske. Men porno i sig selv er ikke dårlig for din hjerne. Du skal bare være bevidst, om hvad der sker i porno ikke altid svarer til, hvad der sker i virkeligheden. Porno er faktisk heller ikke altid dårlig. Du kan bruge porno som inspiration til, hvad du synes er dejlig.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner, xx134