Spørgsmål:
Jeg hader at være mand. Jeg hader det så dybt. Det er så forfærdeligt ydmygende. Mænd bliver behandlet så dårligt i Danmark. De bliver talt ned til og deres problemer bliver ignoreret. Mænd kan ikke blive gravide. Så hvis de vil være forældre må de kæmpe for det. Kvinder kan bare få børn alene. Mænd bliver set som mindre værdifulde end kvinder.

Svar:
Hej med dig, og mange tak for din henvendelse her til Brevkassen. :-)
Det lyder til at du pt. er virkelig forpint over din situation som mand i Danmark. Du er desværre langt fra alene om at være en mand med ondt i sindet. Vi ville ønske du havde skrevet lidt flere oplysninger, så vi på den måde ville få en bedre forståelse af dine tanker og følelser. Eksempelvis hvorfor du føler dig ydmyget, og hvem du føler dig ydmyget af? Og hvordan du oplever at blive dårligt behandlet? Du er meget velkommen til at ringe ind til os. Så kan du få sat flere ord på dine problemer, og vi kan give dig en mere dybdegående rådgivning. Vores telefonnummer er : 70 20 22 66, og vi har åbent alle hverdage fra kl. 15 til 19.
Lad os starte med at konkludere at der hos både mænd og kvinder er nogle biologiske vilkår her i livet, som kan være svære at løbe fra (eller som videnskaben blot ikke har fundet en løsning på endnu, om det er godt eller skidt er op til den enkelte at vurdere). En biologisk født mand kan ikke selv få børn. Det kunne kvinder heller ikke engang, men videnskaben har gjort at kvinder i dag kan blive mødre uden at skulle have sex med en mand. I nutidens Danmark kan vi altså have sex uden at få børn, og få børn uden at have sex. Kvinder har det vilkår at de kun er fertile i et bestemt tidsrum, hvorimod mænd i princippet kan få børn hele livet – selvom sædkvaliteten hos nogle dog daler en hel del efter 45 års alderen. I en del parforhold kan kvinden opleve at være klar til at få børn, mens manden gerne vil vente, måske fordi han ikke har et ”biologisk ur” at være bekymret over på samme måde. Af den grund vælger nogle par at gå fra hinanden, så manden ikke bliver far før han føler sig klar, og kvinden ikke misser chancen for at få børn. Der er altså biologiske faktorer der kan virke ”uretfærdige” hos begge køn. Dog kan vi sagtens forstå at det kan føles virkelig hårdt som mand, at man ikke kan blive selvvalgt solofar, på samme vilkår som kvinder kan blive selvvalgt solomor. Måske er det en sag du kan sætte dig for at kæmpe for?
Man har det som man har det, og vi kan på ingen måde tage din oplevelse fra dig, og der har bestemt været problemer med en tabuisering af mænds mentale problemer alt for længe, men der er også mange kvinder der af forskellige grunde oplever problemer på baggrund af deres køn. Dette kan være ift. løn, seksuel vold, partnervold.
Der er kommet nogle organisationer hvis agenda er at kæmpe for mænds problematikker, og skabe fællesskaber hvor der er rum for at tale åbent om nogle af de problemer man kan opleve at møde som mand. F.eks. DareGender, her er et link til deres hjemmeside: Mandegrupper • DareGender . Her kan man mødes med andre mænd og skabe meningsfulde fællesskaber.
Vi håber du kan få noget ud af vores svar, og som sagt er du meget velkommen til at ringe.
De bedste hilsener Sexlinien