Spørgsmål:
Jeg har onaneret med en gulerod nogle gange nu - en gang uden kondom. Jeg skrællede og vaskede guleroden, så den ikke var beskidt. Kan der stadig være bakterier på guleroden, som kan blive overført til endetarmen, og i så fald, hvad skal jeg være opmærksom på? Det er 3 dage siden nu, og synes ikke, jeg har bemærket noget underligt eller anderledes i form af kløe eller noget.

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det lyder rigtig dejligt, at du er glad for at onanere ved at stimulere dig med en gulerod og at du er opmærksom på hygiejnen. Vi antager at du stimulerer dig analt, da du har angivet at være cis mand; altså en som har en pik og identificerer sig som mand.
Det er fint at du har skrællet og vasket guleroden inden brug – på den måde har du fjernet mange skadelige bakterier. Der er bakterier på alt – også på en skraldet gulerod. Men det er ikke nødvendigvis farlige bakterier. Der er også bakterier på en pik, som mange har oppe i skeder, munde og røvhuller, uden at der sker noget farligt ved det.
Man kan sikre sig godt mod uønskede bakterier ved at bruge et kondom. Og det er altid en god ide at være opmærksom på kroppen, som du skriver, at du er. Hvis der ikke er sket nogen ændring, er der nok ikke noget at være bekymret for. Hvis der opstår ubehag, kan du kontakte din læge. Men det er slet ikke sådan, at bare fordi der har været noget med bakterier oppe i endetarmen, så vil der nødvendigvis opstå problemer som følge af dette. Endetarmen er i høj grad vant til bakterier, da det er der afføringen opbevares.
Du kan overveje at købe noget sexlegetøj som er lavet til at anal stimulering. Det er lavet på en måde der gør, at man ikke kan komme til at skubbe det hele vejen op i endetarmen. Derfor er det mere sikkert at bruge end en gulerod.
Vi håber at denne er svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage fra 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Dreng/Mand på _ år