Spørgsmål:
Hej, jeg har oplevet en del gange at efter jeg har haft sex med min parter at min ene skamlæbe er meget hævet og rød og det svir ude på skeden/skamlæberne når jeg tisser. Er det normalt eller er der noget man skal gå til lægen omring? Det ikke hver gang men nogle gange. Det plejer at dæmpe sig når der er gået noget tid eller dagen efter. Har for en lille måsenes tid siden haft skedesvamp, men har været ude af medicin her den sidste måned.

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Umiddelbart kunne dine symptomer med hævelse, rødme og svie godt pege på svamp, især når du skriver, at du tidligere har døjet med det. Svamp kan godt være tilbagevendende for nogle, og hos lægen kan man snakke om andre typer af behandling.
Det er også muligt, at det er en irritation, der stammer fra at have sex, når man ikke helt er våd nok. Så kan hud-mod-hud bevægelsen godt give gener eller en lille rift, som kan svie efterfølgende. Du kan prøve at sørge for, at du er helt våd nok, før I har penetrerende sex og/eller supplere med glidecreme og se om det hjælper.
Der er også nogle sexsygdomme, der kan give svie i området, så hvis du/I har haft ubeskyttet sex med andre, kan du snakke med lægen om at blive testet.
De bedste hilsner,
Sexlinien (XX11)