Spørgsmål:
For lidt over tre uger siden var jeg sammen med en ven, og vi havde ubeskyttet sex. En uge senere, sendte han mig en besked, hvor han forklarede at han var blevet smittet med klamydia, af en han var sammen med et par dage før mig. Jeg tog til lægen så hurtigt jeg kunne og blev testet, og den test var negativ. Så har jeg taget en test igen nu, tre uger efter vi havde sex, og den er også negativ. Kan det passe at jeg ikki er blevet smittet af ham? Hvor hurtigt efter at man har været udsat for smitte, kan man føre smitten videre til andre?

Svar:
Hej med dig!
- Og mange tak for dit spørgsmål.
Ja, det kan godt passe at du ikke er blevet smittet af ham.
- Det er svært at udelukke om bakterien kan smitte, selv hvis den bare er til stede, for det er den mest udbredte sexsygdom i Danmark, og et stort mørketal af mennesker er smittede, men har ikke selv opdaget det, fordi de ikke har mærket symptomer.
Så den kan tænkes at smitte med det samme. Derfor er det vigtigt at flere folk bliver testet, når de har mistanke om sexsygdom, eller ofte skifter sexpartnere.
Du kan læse mere om klamydia på sundhed.dk ved at klikke hér.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109