Spørgsmål:
Hej sexlinjen For 2 mdr siden havde jeg sex for første gang med min kæreste. Helt fin oplevelse. Vi har haft sex mange gange siden, men for ca 2-3 uger siden begyndte min skede (især omkring åbningen) at klø og svie, og så vidt jeg kunne se blev det også rødt, altså helt klart noget irritation. Jeg gav det omkring 4-5 dage og det føltes som om det forsvandt, så vi havde sex igen, men igen som sidst så gik der ca et halvt døgn og de samme symptomer af irritation kom. Det har nu været det samme den seneste 1,5 uge, men jeg er på ferie så kan først få kigget på det af min egen læge om ca 2-3 uger. Jeg tænker om det kan være svamp eller nogle bakterier? Tror i det kan vente 2-3 uger til jeg kommer hjem? Jeg er kun generet af det 1-2 dage efter finger eller sex, og burde jeg holde mig fra finger og sex indtil det er tjekket af lægen? Jeg vil helt klart gå til lægen når jeg kommer hjem, men spørgsmålet er om i tror det kan udvikle sig til noget meget slemt hvis der går 2-3 uger før lægetjek/behandling? Og tror i jeg tager helt fejl ved at tror det kunne være skede svamp eller bakterier i skeden?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det kunne meget vel godt lyde som om du har fået dig en omgang skedesvamp. Vi kan naturligvis ikke diagnosticere dig, og derfor er det også rigtig godt at du har tænkt dig at blive tjekket hos lægen. Skedesvamp er så utrolig almindeligt, og næsten alle der ejer en skede, vil blive ramt af det på et eller andet tidspunkt i livet. Bakterier i skeden vil ofte også blive efterfulgt af en lidt ubehagelig lugt, hvorimod skedesvamp som regel ikke kan lugtes.
Du skal ikke være bekymret for at det udvikler sig til noget farligt, eller skadeligt, men hvis det generer dig meget, kan du eventuelt forsøge at købe noget håndkøbsmedicin mod skedesvamp. Det kan man få på alle apotekter, og det er ikke farligt at bruge, selvom du ikke har svamp. Der er bare en risiko for at det ikke virker, hvis det nu ikke er svamp du har. Hvis din kæreste er med på ferien,og I har sex der, så kan I også benytte et kondom (hvis I ikke allerede gør det) inden han får udløsning, da sæd godt kan irriterer skedens naturlige miljø, og dermed være med til at foresage svamp.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Husk, på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 kan du chatte eller tale i telefon med en rådgiver. Vores nummer er: 70 20 22 66,
Bedste hilsener Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år