Spørgsmål:
Hej Jeg har haft ubeskyttet sex mens jeg havde min menstruation. Nogle siger man ikke behøver at tage en fortrydelsespille, da man er dækket i de 7 dage jeg ikke er på p-piller og har menstruation. Mens Google siger at der er en lille risiko for at blive gravid. Vil I anbefale at jeg en fortrydelsespille?

Svar:
Hej! Hvis du har taget dine p-piller regelmæssig uden at glemme en pille, er det ikke nødvendigt at tage nødprævention (en fortrydelsespille). Faktisk kan den ene type fortrydelsespiller nedsætte virkningen af dine p-piller i en periode.
Når du har blødningspausen mellem to p-pilleark, er du fortsat beskyttet mod graviditet og behøver ikke bruge kondom. Pausen må bare ikke være længere end syv dage og då må selvfølgelig heller ikke have glemt en eller flere p-piller før pausen.
Prøv at se mere om p-piller her på Sexlinien.dk.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte mellem kl. 15-19 på hverdage.
Hilsen Sexlinien, XX7.