Spørgsmål:
han kan ikke få den ind, når vi prøver at have sex. jeg kan heller ikke få tamponer ind, hvad skal jeg gøre? er jeg bare nervøs eller er der noget galt?

Svar:
Hej
Det lyder ubehageligt. Du skriver ikke noget om, hvorvidt du kan få f.eks. fingre op i skeden, men når du skriver at du ikke kan få tamponer op, tager vi udgangspunkt i, at det ikke er er muligt for dig at få noget i skeden. Det kan der være forskellige grunde til, og det bedste at gøre er at tage til lægen og få vedkommende til at undersøge dig eller henvise dig til en gynækolog. Måske skyldes det nervøsitet og spændinger. En del oplever, at de spænder (ufrivilligt) op i bækkenbundsmuskulaturen, når de forsøger at indføre noget i skeden. Når bækkenbundsmuskulaturen spænder op, kan skeden blive så snæver, at det ikke er muligt at få noget, eller ihvertfald ikke noget særlig stort, op i den. Det er ikke noget man gør bevidst. Men man kan træne sin krop i at slippe spændingerne med vejrtrækninger, tålmodighed og evt. et dilatorsæt. Når du ikke kan få en tampon op nu, kan det være, at det vil tage noget tid, men det kan godt lade sig gøre. For nogle er det selve skeden eller kønskransen, der er årsagen. Kønskransen er en slimhindefold, der sidder ved skedeåbningen (nogle kalder den for "jomfruhinden", men det er misvisende). Den kan se meget forskellig ud, og hos nogle er den så snæver, at det gør meget ondt eller er umuligt at få noget op i skeden. I begge tilfælde kan en læge hjælpe dig videre.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers kan du ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70202266
Hilsen Sexlinien, XX101