Spørgsmål:
Hej. Jeg er 16 år gammel og har mit år på efterskole. Her for 2 måneder siden fik jeg en kæreste. Vi er meget glade for hinanden og prøvede derfor at have sex sammen for en måneds tid siden. Det skal siges at jeg er jomfru og har derfor ikke haft det før. Da vi begyndte at prøve havde vi været sammen i over en måned, så jeg var meget tryg ved ham og også klar til at gøre det. Vi prøvede og det gjorde forfærdeligt ondt på mig. Jeg er klar over at den første gang godt kan gøre en smule ondt og være en smule ubehageligt. Men det var fuldkommen umuligt for ham at komme op. Vi har nu prøvet en del gange efterhånden og hver gang kommer den også længere og længere op, men endu ikke til det punkt at den helt oppe. Vi bruger både spyt, glidecreme og kondom. Jeg er også altid godt våd når vi skal til at gøre det, så jeg tror ikke på, at det er problemet. Jeg er bare nået til det punkt hvor jeg er bange for om der kunne være noget galt, sådan det ikke er muligt for mig at have samleje? Måske der var nogle derude der har prøvet noget lignende? Tak på forhånd! Kh Tak på forhånd! Kh

Svar:
Hej
Det lyder dejligt, at du og din kæreste er glade og trygge ved hinanden, men det lyder også frustrerende og ubehageligt, at det gør så ondt på dig, når I prøver at have sex. Udfra det du beskriver, virker det til, at I gør det rigtige - prøver jer stille og roligt frem, ikke forcerer noget og ikke forsøger at gøre det, før du er våd (skedesekret, glidecreme, spyt). Som du skriver, kan det godt være uvant og en smule ubehageligt de første gange, man prøver at have noget op i skeden, særligt hvis man er nervøs, men sex skal ikke gøre ondt.
Der er mange som har oplevet noget lignende, da det desværre ikke er ualmindeligt, at det kan være svært/umuligt at få en penis op i skeden, men det er heldigvis også noget, som der findes løsninger på. For mange skyldes det, at de spænder ufrivilligt op i bækkenbundsmuskulaturen, når de forsøger at indføre noget i skeden. Når bækkenbundsmuskulaturen spænder op, kan skeden blive så snæver, at det ikke er muligt at få noget, eller ihvertfald ikke noget særlig stort, op i den. Det bedste man kan gøre i den situation er, at give sig selv god tid og være tålmodig, forsøge at trække vejret roligt og sørge for ikke at overskride sine egne grænser. For nogle hjælper det også at "øve" selv, ved at stikke en finger op i skeden for at vænne sig til følelsen, her kan man også bruge et dilatorsæt. For de fleste går spændingerne væk med tålmodighed og vejrtrækninger, men nogle har brug for mere hjælp. I det tilfælde kan man gå til en gynækolog og eventuelt en fysioterapeut med speciale i bækkenbunden. Begge dele kræver en henvisning fra ens egen læge. For nogle er det selve skeden eller kønskransen der er årsagen. Kønskransen er en slimhindefold, der sidder ved skedeåbningen (nogle kalder den for "jomfruhinden", men det er misvisende). Den kan se meget forskellig ud, og hos nogle er den så snæver, at det gør meget ondt eller er umuligt at få noget op i skeden. I det tilfælde kan en læge også hjælpe. Hvis det ikke bliver bedre for dig med vejrtrækninger og tålmodighed, eller hvis det gør rigtig ondt, er det derfor en god ide at gå til lægen, der kan hjælpe dig videre.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers kan du ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70202266
Hilsen Sexlinien, XX101