Spørgsmål:
Hej Jeg har længe haft ondt nederst i maveregionen. En lige sagde, at det var begyndende ægløsning.. Det er et halvt år siden. Jeg har stadig ondt en gang imellem. Kan det begynde at gøre ondt meget længe før man får sin første menstruation. Jeg bliver 12 til August.

Svar:
Hej, tak for din henvendelse.
Man kan godt opleve at have ondt nederst i maveregionen i månederne op til sin første menstruation. Mange oplever også at få udflåd længe inden de får deres første menstruation. Der sker forandringer i kroppen inden at man får sin første menstruation. Det er derfor ikke bekymrende at du mærker lidt til dit underliv, men hvis du er meget påvirket af smerterne, er bekymret eller oplever at det bliver værre, kan du overveje at søge læge igen.
Der er mange ting som kan give ondt i maven. Ægløsning og menstruation er en af dem. Men man kan også opleve at få ondt i maven, hvis man eksempelvis ikke kommer på toilettet når man skal og derfor holder sig rigtig længe. Eller hvis man er nervøs eller bruger for stramme bukser. Måske det kan være en hjælp at holde øje med, hvad der ellers sker i dit liv, de dage du får ondt i maven?
Vi håber meget at du har fået svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00 – 19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år