Spørgsmål:
Jeg er en pige på 18 år. Jeg er blevet muslim, min veninde der også er muslim er omskåret, hun har spurgt mig om jeg ikke vll omskæres. Jeg kunne godt tænke mig det, er det okay at gøre eller skal jeg lade være?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Vi vil på det kraftigeste råde dig til at lade være med at blive omskåret.
I Danmark er det forbudt at omskære piger og kvinder. Det skyldes, at omskæring af kvinder er forbundet med voldsomme smerter, sundhedsrisici og der er ingen sundhedsmæssige fordele ved det.
Da omskæring af kvinder er forbudt i Danmark, vil operationen ofte blive foretaget i lande, hvor det endnu er lovligt og af religiøse personer, som ikke er uddannede læger. Der er en række farer ved det.
På kort sigt kan kvinden opleve smertechok, blødning og infektion på grund af operationen. På længere sigt kan man få underlivssmerter, problemer med at tisse, problemer med ophobet menstruationsblod, hyppig underlivsbetændelse og smerter ved sex. Desuden kan der opstå problemer i forbindelse med, hvis man bliver gravid og skal føde.
Samtidig fjerner man større eller mindre dele af de ydre kønsorganer på kvinden, det vil sige klitoris og/eller indre og ydre kønslæber. Disse er nogle af de mest følsomme, erogene zoner på kroppen. Derfor vil omskæringen af kvinden oftest være forbundet med voldsomme smerter.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år