Spørgsmål:
Jeg er på p-piller og tager dem hver dag, jeg holder pause ca 1 gang hver 2 måned. Jeg har oplevet flere gange i et stykke tid nu at når jeg har onaneret eller får orgasme får jeg min menstruation efter og det er hver gang. Hvad gør jeg?

Svar:
Hej med dig!
Godt at du skriver herind! Vi ved ikke, hvor tit du onanerer og dermed får din ”menstruation”, men umiddelbart er din menstruation noget, som styres af hormonerne i dine p piller. Alt efter hvilke piller du tager, og hvordan din krop reagere på dem, burde din menstruation derfor ”blot” komme hver 2. måned, når du holder pause. Nogle gange sker der det, der hedder ”gennemblødning”. Det betyder, at man får sin menstruation, når man ikke holder pille pause. Men det ser vi oftest, hos folk der holder meget lange pauser, og derfor tænker vi ikke umiddelbart, at det er det, du beskriver. Gennemblødning er ikke farligt, men det kan være træls. Holder man igen lidt hyppigere pille pauser i en periode stopper de igen.
Det du beskriver kunne lyde som pletblødninger. Pletblødninger er blod fra livmoderen, som kommer uden for ens regelmæssige menstruation. En form for pletblødning er kontaktblødning. Man plejer at sige, at kontaktblødning kommer, når man har sex. Men alt efter hvordan du onanerer, vil onani også kunne sætte gang i en kontaktblødning. Det er slet ikke sikkert, at det du beskriver er farligt – men vi råder altid mennesker, der oplever kontaktblødninger til at tage til lægen. På den måde får man også selv lidt ro i sjælen. Lægen vil også kunne rådgive dig yderligere om, hvad der forårsager dine blødninger.
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Ellers er du velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinjen, XX131
Pige/Kvinde på _ år