Spørgsmål:
Hej. Jeg oplever tit at der kommer en slags fiskelugt når jeg trækker forhuden ned på min penis. Det er mega træls og kan også komme selvom jeg lige har været i bad, så er der noget jeg kan gøre for at få det væk? Jeg har aldrig vasket selve pikhovedet med sæbe før da jeg har hørt at det kan være skadeligt, men burde jeg begynde på det for at få det til at forsvinde? eller evt bruge en specialsæbe eller noget?

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Hvor er det godt at du skriver herind. Det er ikke unormalt at opleve fiskelugt fra penis, men derfor er det selvfølgelig stadig ikke særlig rart. Derfor kommer vi her med et par forslag til hvad du kan gøre:
Måske vasker du din penis med parfumeret sæbe? Penis skal altid kun vaskes med lunken vand, eller en intimsæbe. Det virker dog til at du muligvis er mere opmærksom på dette, så blot se bort fra dette råd, hvis det ikke er relvant.
Hvis du er seksuel aktiv, og har haft samleje uden kondom, ville det være en god idé at få en test for sexsygdomme, da fiskelugt kan være et af symptomerne.
Det kan også være en svampeinfektion, som er helt ufarlig, men irriterende. Så hvis du vasker dig korrekt, og lugten ikke går væk - så er den bedste idé at tage et smut til lægen. Det er højst sandsynligt noget der vil kunne kureres nemt og effektivt.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Du kan enten sende endnu en brevkassebesked, men du kan også få direkte hjælp fra en rådgiver på telefonen eller chatten. Vores nummer er 70 20 22 66, og vi har åbent på alle hverdage fra 15-19.
Bedste hilsner Sexlinien
Dreng/Mand på _ år