Spørgsmål:
Hej med jer. Det sidste års tid under sex er jeg begyndt ikke at kunne mærke det når han træner ind i mig. Dog fuld følelse når jeg får finger. Jeg har ikke problemer med at blive våd, bliver nærmest for våd og min tisse laver ligesom et hul inden i. hvilke gør jeg fuldstændig mister lysten og er bange for at være sammen med andre. Fordi jeg er bange for hvad de tænker, og om min fisse er blevet alt for løs. ved ikke hvad jeg skal gøre men det er en kæmpe usikkerhed. Er der en måde jeg kan få følelsen tilbage på? mvh

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Der kan være mange grunde til at sex føles bedre i nogle perioder end andre. Og her spiller ens mentale tilstand en stor rolle.
Men hvis vi skal starte ved anatomien, kan vi fortælle, at det er begrænset hvor følsom indersiden af skeden er. De fleste nerveender sidder ved og omkring skedeåbningen, hvorfor det kan føles rart at blive rørt der - dem, der oplever, at det føles dejligt længere oppe skyldes, at klitoris berøres igennem skeden, som i nogle tilfælde kan være nemmere at komme til ved brug af fingrene fremfor penis.
Det er med andre ord ret almindeligt, at mange kvinder ikke oplever den store nydelse ved udelukkende penetration uanset om det er finger, penis eller dildo. De fleste kvinder har brug for at blive stimuleret ved og på klitoris for at opnå nydelse. Har du prøvet at stimulere dig selv der? Og mærker du, hvor følsom du er der? I så fald virker det ikke til, at du mangler din følsomhed.
Din mentale tilstand har også indflydelse på, hvordan hvilke berøringer føles. Nogle gange kan tanken om at være så tæt så mulig med en bestemt person være nok til, at det  føles rart at have have penis oppe. Andre gange kræver det meget mere, og selvom man bliver våd, kan man stadigvæk ikke være helt i humør til sex og dermed nærværende. Fx hvis man er stresset, har mange tanker i hovedet, føler sig utryg etc. så kan det, der plejer at føles godt komme til at være ubehageligt eller blive følelsesløst.
Du skriver, at du oplever et hul indeni. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det. Måske du allerede har fået svar på det? Men ellers er du velkommen til at kontakte os igen for at uddybe, så vi kan besvare dit spørgsmål bedre. Vi kan fortælle, at skedeåbningen består af muskler, som ikke bare kan udvide sig. Man kan i perioder være mere eller mindre stærk i muskulaturen omkring skeden, men i din alder er det ret utænkeligt, at der skulle være sket en forskel. Man kan træne musklerne omkring skeden ved at lave knibeøvelser.
Du kan skrive ind på Sexlinien eller ringe på telefonnummer: 70 20 22 66 mandag-fredag kl. 15-19.
xx-121