Spørgsmål:
Jeg synes mange piger er meget nysgerrige på eget køn, jeg er det selv. Ikke fordi jeg opfatter mig selv som lesbisk, men jeg er nysgerrig på piger ligesom så mange andre. piger. Vi er jo tit meget tætte og kysser og krammer og sover sammen. På efterskolen oplevede jeg at være meget tæt på nogen af pigerne fordi man går op og ned af hinanden og lærer hinanden virkelig godt at kende. Og det var helt naturligt at jeg var intim med et par af dem. Synes også det er forsat nu her på gymnasiet. Jeg er selvfølgelig sammen med drenge, det er klart men mange piger er nysgerrige og det sker da også fx efter en fest at man så ender op med en pige i stedet for. Jeg snakker tit med mine veninder om det og de fleste indrømmer de er nysgerrige og ikke synes det er spor klamt at være med en pige. Det der så undrer mig lidt er at man åbenbart opgiver det når man bliver voksen. Det virker ikke som om der er mange pigepar og man snakker meget om dem der er. Der er fx nogen indenfor sport. Pernille Harder og hendes svenske kæreste. Og Mulle der spiller håndbold har en kone. Så kan jeg ikke nævne så mange andre. Men fortager det sig når man bliver ældre det med at man også er nysgerrig på piger? Eller kan man stadig være det selvom man er partner med en mand?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er et spændende spørgsmål du stiller. Seksualitet og nysgerrighed har man igennem hele sit liv, men det er forskelligt, hvor meget det fylder i forskellige tidspunkter af livet. Mange unge oplever at de gerne vil eksperimentere, hvor voksne måske i højere grad ved, hvad de er interesserede i og ikke er interesserede i. Der er også mange voksne som er i faste, monogame forhold. Derfor har de kun sex med hinanden. Man kan sagtens have sex med kvinder, selvom man er partner med en mand. Men det kræver, at man har aftalt det først. Man skal respektere sin partners følelser og ønsker. Alle i et forhold skal synes det er rart, at forholdet er ”åbent” – altså at man har sex med andre end sin kæreste.
Man kan forestille sig, at den seneste tids fokus på køn, seksualitet og brud med normer kan påvirke, at flere har sex med forskellige køn end før i tiden. Det ved vi ikke. Men måske når din generation er voksne, kan det være at der er flere mennesker som har sex med forskellige køn, end der er i dag. Det må tiden vise.
Det er også værd at overveje, at der er flere lesbiske kvinder end bare dem man kender fra medierne. I dag kan man sige at der findes en norm, en slags forventning, om at kvinder er kærester med mænd. Der er mange som lever i lesbiske forhold. Men vi er ikke bevidste om det, fordi vi forventer, at de nok er kærester med mænd. At du kun kender Pernille Harder og Mulle som er lesbiske kvinder, kan være et udtryk for, at mange lesbiske kvinder måske ikke føler behov for at ”springe ud” med deres seksualitet. Og det er måske egentligt et godt tegn på mere ligestilling mellem seksualiteter? Kvinder som er kærester med mænd springer jo heller ikke ud som heteroseksuelle.
Vi håber dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien