Spørgsmål:
Hvad sker der hvis to 14 årige har sex men den ene har ikke givet samtykke så det er faktisk voldtægt. Kan han blive straffet?

Svar:
Hej,
Det er forbudt at presse eller tvinge andre til sex – uanset hvor gammel personen er. Det betyder, at en 14-årig, der voldtager en anden 14-årig, har gjort noget ulovligt. I Danmark er den kriminelle lavalder 15 år. Det betyder, at børn og unge under 15 år, der begår kriminalitet, ikke kan blive straffet med fængsel, uanset hvor grov lovovertrædelsen er.
Hvis en 14-årig voldtager en anden 14-årig, vil det først og fremmest skulle siges til en voksen, og herfra meldes til politiet. De sociale myndigheder vil blive involveret, og så vil afhøringerne foregå i et af Børnehusene. Børnehusene er dem, der tager sig af sager, hvor et barn har været udsat for et seksuelt overgreb.
Måske du bare spørger fordi du er interesseret i at vide det, det kan vi ikke afgøre. Hvis du spørger fordi du kender én, det er sket for - eller selv har været udsat for en voldtægt, så vil vi opfordre dig til at fortælle det til en voksen. Det er vigtigt at få det sagt til en, som kan hjælpe. Vi giver dig dette link med på vejen: https://www.voldtaegt.dk/ . Her står telefonnumre, man kan ringe til, hvis man har været udsat for en voldtægt. De har åbent 24 timer i døgnet.
Vi håber, at du fik svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125