Spørgsmål:
Hej jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg har været sammen med en kvinde tirsdag d 19 sep kl 22 ca og hun kunne påvise en positiv graviditetstest søndag d.24 sep kl 17. Dvs ca 116 timer efter samleje eller godt og vel lige lidt under 5 fulde dage (4,8 dage). Er dette muligt? Tænker ifht at jeg er faderen til barnet? Har også fået at vide hun har været sammen med andre men ved ikke præcis hvornår, håber virkelig i kan hjælpe med et svar

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål! :)
Det er ikke sandsynligt, at der kan påvises en positiv graviditetstest efter 4,8 dage. Selve undfangelsen, fra sædcellen møder ægcellen, og processen går igang, kan der gå op til 5-6 dage, før at det befrugtede æg sætter sig fast i livmoderen. Og før det, vil der ikke kunne påvises en positiv graviditetstest. Det tyder altså ikke på, at du er faderen til barnet. Men du kan få foretaget en faderskabstest, når barnet er kommet til verdenen. Den test hun har taget, er enten ikke blevet læst korrekt, eller også er hun blevet gravid af en anden.
Du kan læse mere om undfangelsen på dette link: https://www.sexlinien.dk/emneside-graviditet-og-abort/undfangelse
Vi håber at du kan bruge svaret, og du er meget velkommen til at skrive igen hvis du har yderligere spørgsmål. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Telefonnummeret er; 70 20 22 66
Bedste hilsener Sexlinien