Spørgsmål:
Jeg tror jeg er gravid og er 14. Min ex og jeg var sammen i næsten 4 måneder og mistede min mødom til ham. Efter vi slog pp har det været svært for mig og give slip, er derfor har vi set hinanden efterfølgende. Vi dyrkede sex her for et par dage siden og fandt id af efter at jeg havde ægløsning. Han “pullede out” men har hørt det stadig er muligt for mig at blive gravid. Har haft kvalme og hævede bryster, og tissetrang. Får min menstruation om 8 dage og der er det også 14 dage siden vi bollede. Så hvis jeg ikke får min menstruation om 8 dage tager jeg en test. Hvad skal jeg gøre?? Hvad skal jeg sige til min mor ?? Er meget nervøs…

Svar:
Hej! Det er rigtig nok, at der kan være en lille risiko for graviditet, når drengen trækker sig ud i stedet for at få udløsning. Du kan evt. læse mere her på vores emneside om det.
Det er selvfølgelig er rigtig god idé, at du tager en graviditetstest, hvis din menstruation ikke kommer, når du har haft ubeskyttet samleje samtidig med du havde ægløsning. Hvis den kommer som forventet, er du ikke gravid. Du kan læse mere om graviditetstest her - den kan du både få lavet hos lægen eller selv købe en på apoteket eller i supermarkedet.
Måske er du slet ikke gravid endnu, fordi der går fem-seks dage før et befrugtet æg sætter sig fast i livmoren. Det er i den periode, en pige kan nå at tage en fortrydelsespille, fordi pillen kan udskyde ægløsningen. Hvis der er gået fem døgn eller mindre, kan du evt. nå at tage en fortrydelsespille - den virker selvfølgelig ikke, hvis du allerede har haft ægløsning, men det er ikke altid at ægløsningen er helt regelmæssig. Især ikke i de første par år efter den første menstruation. Læs evt. mere om nødprævention (fortrydelsespiller) her.
De tegn, du oplever, er derfor måske snarere tegn på at du nærmer dig menstruationen? Nogle af tegnene kan minde om hinanden, fx. brystspændinger. I hvert fald  kommer de graviditetstegn, du beskriver, som regel først lidt senere i en graviditet, når ægget har sat sig fast. Faktisk er en lille, frisk pletblødning seks dage efter et ubeskyttet samleje det allerførste graviditetstegn hos flere piger.
Indtil du har taget graviditetstesten er der ikke andet at gøre - udover at du evt. kan snakke med din mor om situationen. Det kan også være ogd idé, fordi hun kan hjælpe dig. Du kan fortælle hende, at du tror, du måske er gravid og om hun gerne vil hjælpe dig med graviditetstesten.
Du har desuden ret til at få en abort, hvis du er gravid, men dine forældre skal give samtykke til en abort (de skal skrive under hos lægen). Så det er også en god grund til at snakke med din mor. det er også muligt at få en abort selvom dine forældre ikke vil give samtykke. Du kan læse mere om det her på vores emneside
Vi kan godt forstå, du er nervøs, men de fleste forældre vil gerne hjælpe i sådan en situation - de kan selvfølgelig også godt blive overraskede og reagere lidt negativt til at begynde med, men faktisk er de tit mindst lige så opsat på, at deres mindreårige datter ikke skal være mor endnu. Tror du, din mor vil tænke sådan? Det kan også være en god idé at fortælle din mor, du også gerne vil snakke om prævention, så det ikke sker igen.
Du kan ringe til os eller chatte med os, hvis du har brug for at vide mere eller for at få endnu mere styr på din nervøsitet. Du kan også skrive igen til brevkassen.
Hilsen Sexlinien, XX7.