Spørgsmål:
JEg har været på minipiller i 2-3 år nu og er stoppet med at tage dem i søndags 22/5. Jeg plejer at tage en pille kl 11:15 formiddag. Jeg har dog haft ubeskyttet samleje samme dag og i går d. 23/5. Hvad er chancen for jeg kan blive gravid? jeg har heller ikke haft menstruation siden jeg startet på minipillerne så jeg er heller ikke sikker på hvordan min cyklus er. Skal jeg tage en graviditetstest eller er der ingen chance for at jeg kunne blive gravid?

Svar:
Hej og mange tak for din henvendelse!
Der kan godt være en risiko for graviditet fra den dag du er stoppet på minipillerne. Alt efter hvilke mærke af minipiller du tager, så er der forskel på hvor mange timer man kan gå over tidspunktet før effekten formindskes. Tager du cerazette (med indholdsstoffet desogestrel = gestagen) er du ubeskyttet hvis der går mere end 12 timer, fra du skulle have taget pillen til at du rent faktisk tager den. Så sandsynligheden for at du kan være blevet gravid den dag du stoppede er lille, men om mandagen er den i højere grad til stede.
Det er nemlig sådan at ægløsningen kommer før menstruationen, og derfor kan du i princippet have fået din ægløsning lige efter dit ophør på minipillerne. Eller du kan få din ægløsning inden for de næste par dage, der så kan gøre at du bliver gravid. Sæd kan nemlig overleve i kroppen i et par dage - i nogle tilfælde op til 5 dage. Så derfor er det en god idé at du tager en graviditetstest om et par uger, og hvis du ønsker at være beskyttet mod graviditet, er det en god idé at du bruger kondom fra nu af, eller indtil du evt. skifter til anden præventionsform.
Vi håber du har fået svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også chatte med os, eller ringe til os på telefonnummer: 70 20 22 66. Vi har åbent på alle hverdage fra 15-19.
Bedste hilsner Sexlinien
​Hvad synes du?
Vi vil rigtig gerne vide, hvad du synes om at få svaret og hvordan du synes om at bruge brevkassen – OG du får chancen for at vinde to biografbilletter!
Du kan fortælle os din mening ved at besvare et kort spørgeskema her. Det kan besvares på cirka fem minutter. Du kan læse mere om evalueringen af brevkassen her.