Spørgsmål:
Hvad kan jeg gøre for at mindske min sex lyst? Jeg er i et parforhold og min kæreste og jeg har en ENORM forskel på lyst til sex, hvor at jeg er begyndt at føle, at jeg tvinger hende til at have sex, hvilket jeg ikke vil. Er der noget jeg selv kan gøre ved det?

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål, det kan vi godt forstå er noget som fylder for dig. I første omgang, tænker vi det er vigtigt at anerkende hvor fin en refleksion dette er og hvordan det lige netop handler om at du ønsker det bedste for både dig selv, din kæreste og jeres forhold sammen. Og at have en stor sexlyst er bestemt ikke noget negativt, det er jo blot fantastisk at du føler dig så meget i kontakt med din krop og seksualitet.
Som du selv skriver, eksisterer der en stor forskel i jeres lyst til sex. Og dette har bestemt ikke noget at gøre med hvor meget I holder af hinanden. Det er blot dybt forskelligt hvor seksuel man er som person. Og hvor seksuel man er som person i bestemte perioder. Man kan nærmest se det lidt som så meget andet fysisk – fx hvor rart man synes berøring er når det kommer til at blive nusset, massage osv. For sex er nemlig rigtig mange ting.
Men lad os nu prøve at se på hvad du kan gøre herfra. Det allervigtigste tænker vi er at du åbner op for en samtale med din kæreste, hvor du helt åbent fortæller hende om at du føler dig utrolig seksuel – måske netop fordi hun tænder dig så meget, så hun forstår at det jo blot er er en positiv ting. Men det er samtidig rigtig vigtigt at der netop ikke tvinges noget ud af hende som du også selv skriver. For når man føler sig presset til at skulle handle på en bestemt måde fysisk, har det oftest den modsatte effekt. Altså at forskellen i jeres sexlyst så kan blive endnu større.
Hvad du derfor kan gøre fremover, er at prøve at fokusere på at have sex med dig selv. Især hvis nu det føles som at din kæreste ikke har lyst. Det kan man eksempelvis gøre ved at onanere til enten fantasier eller porno. Eller anskaffe sig en form for sexlegetøj der fx imiterer klimaet af vaginal sex – som en fleshlight. Hvis du kan mærke at jeres sexlyst fortsat er ganske forskellig og det føles som et problem der fylder i dig, kan du jo selvfølgelig også overveje om forholdet er det helt rigtige for dig. Eller om man måske skal overveje en anden løsning. Eller et åbent forhold en dag. Men nu er du fortsat rigtig ung, og har hele livet foran dig til at undersøge hvad der føles bedst for dig selv. Det vigtigste er bare at både du og din partner er glade. At I begge føler jer hørt og respekteret af hinanden. Og at du føler du kan få din seksuelle energi ud på bedst mulige måde.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Og hvis ikke, er du mere end velkommen til enten at skrive ind til os igen eller kontakte os på 70202266 imellem mandag-fredag kl. 15:00-19:00.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX15