Spørgsmål:
Er jeg blevet for gammel til min kæreste? Det er fordi at da vi mødte hinanden var han lige blevet 12 og jeg var 14, men nu er jeg jo fyldt 15 i mellemtiden. Og da ingen af os har lyst til at vores familie og klassekammerater osv. ved at vi er kærester, har vi holdt vores forhold hemmeligt, men nu er jeg blevet ekstra nervøs for at nogen finder ud at vi har sex med hinanden. Det på ingen måde fordi jeg sådan tænder generelt på 12 årige drenge, jeg foretrækker faktisk at se på fyre der er lidt ældre end mig, i hvert fald når vi ser porno sammen så er det jo 18+ fyre der er med, men lige med ham er vi forelskede i hinanden. Og jeg tvinger ham jo heller ikke til sex, og respekterer hvis han siger nej til noget, hvilket dog er sjældent og han siger også selv at jeg ikke skal være nervøs for det, men det er jeg jo lidt alligevel.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Vi kan godt se det er lidt af et dilemma du står i. På den ene side holder du meget og kærligt af din kæreste og har ikke lyst til ikke at være sammen med ham. På den anden side er du nervøs for, om andre kan acceptere at I er sammen på trods af aldersforskellen.
Hvis man skal gå til dit dilemma helt juridisk, så er den seksuelle lavalder 15 år i Danmark. Den lov er lavet til at beskytte børn der er under 15 år fra at blive seksuelt udnyttet af voksne eller andre der er markant ældre end dem selv. Da du dog kun er 15 år og din kæreste er 12/13 og at det er sex med samtykke vil du ikke kunne blive straffet for det. På den måde er der ikke noget juridisk der kan stoppe jer fra at have sex eller være kærester.
Hvis vi så snakker aldersforskellen ift. hvad du selv og andre kommer til at tænke om det, så hænger det måske lidt sammen med dét, at det kan blive set ned på, når der er en aldersforskel...?
For det første, så er det rigtig fint, at du bare er opmærksom på den aldersforskel der er mellem dig og din kæreste. Det her gør, at du er opmærksom på, at du ikke skal have en større stemme i jeres forhold end din kæreste har, bare fordi du er ældre. Så længe du er opmærksom på dét, kan du også være opmærksom på ikke at udnytte den position - som du skriver, er du opmærksom på ikke at presse din kæreste til noget, som han ikke har lyst til.
Vi har også lidt lyst til at spørge mere ind til, hvorfor det er I har holdt jeres forhold hemmeligt? Er det fordi I er så unge? Er det fordi I synes det er pinligt/akavet at jeres familie og venner ved at I er kærester?
Uanset hvad årsagen er, så synes vi det vil være ærgerligt, hvis to mennesker som er forelskede i hinanden ikke føler de kan være sammen fordi de er bange for hvad andre vil tænke. Som sagt er jeres forhold lovligt og derfor synes vi det ville være synd, hvis I lader nervøsiteten splitte jer ad. Det kan være rart at føle, at man har nogen at snakke om sådanne ting som forhold med. Måske I har en fælles ven eller et familiemedlem hver, som I kunne føle jer trygge nok ved at snakke med om jeres forhold? En som I føler ikke ville dømme jer grundet aldersforskellen eller andet I går og er nervøse for.
Uanset så er det vigtigste, at dig og din kæreste har god og åben kommunikation til hinanden om jeres forhold. Så kan du få delt dine bekymringer omkring jeres aldersforskel med ham - både så han kan støtte dig i det og så du kan høre om han evt. skulle have nogle tanker omkring det. På den måde forsikrer I også hele tiden hinanden og er opmærksomme på at I begge skal have en stemme i jeres forhold og får bekræftet samtykke mellem hinanden.
Vi håber du kan bruge vores svar. Du er altid velkommen til at gøre brug af vores chat eller telefon (70202266) i hverdage fra 15-19, hvis du skulle have ekstra eller andre spørgsmål.
Mvh, Sexlinien