Spørgsmål:
Hej jeg har et problem, min lillesøster på 8 kravler nogle gange ind i min seng om natten. Hun er autist og hader høje lyde som tordenbrag og den slags. Så når hun vågner midt om natten pga tordenvejr eller haft mareridt, har hun altid kommet ind til mig for sove sammen med mig. Og det har jeg aldrig haft noget imod, men nu er jeg begyndt at få våde drømme en gang imellem, og det ville jo være lidt akavet hvis det skete mens hun lå i min seng. Især fordi vi begge altid sover uden tøj på, er jeg nervøs for at mit sperm skulle ramme hende eller noget. Kan jeg gøre noget for at undgå at have våde drømme som at spille pik oftere eller noget? Jeg tror ikke at bare bede hende lade være med at komme til mig er en mulighed når hun altid har været så vant til det. Og det med våde drømme er heller ikke lige en samtale jeg har meget lyst til at tage med min mor, da de som oftest er om hende, hvilket jeg forstår er helt normalt selvom det er mærkeligt. Så det er vel mere om hvordan jeg undgår våde drømme når min søster kommer på natte besøg.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vi kan godt forstå, hvis du er lidt nervøs for at sådan en situation kunne opstå.
Først og fremmest er der slet ikke noget forkert i at have våde drømme, og dem kan man slet ikke selv styre. Der er desværre nok ikke noget du kan gøre for ikke at få dem. Det er meget meget normalt når man har din alder.
Hvis du ikke har lyst til, at din søster kommer ind til dig om natten, synes vi godt du kunne tage en snak med din mor om det. Du behøver slet ikke at snakke om de våde drømme – for det er helt okay at blive for gammel til at sove sammen med sine søskende. Man kunne jo for eksempel foreslå at hun kunne gå ind til jeres mor i stedet for?
Hvis ikke du har lyst til det overhovedet, og egentlig ikke har noget imod at din søster kommer ind på værelset en gang imellem – så kunne du jo begynde at sove med underbukser eller natbukser eller noget. Så ryger de våde drømme i hvert fald ikke længere end bukserne. De er også nemmere at vaske end et lagen eller en dyne.
Så umiddelbart tænker vi at det mere er frygten for at det kunne ske, der fylder for dig.. vi får ikke indtrykket af at det er hver nat hun kommer ind til dig, og heller ikke at det er hver nat du har våde drømme. Så chancen for at det lige falder sammen er måske ikke så stor. Men det er helt okay hvis bekymringen fylder så meget for dig, at du gerne vil gøre noget ved det. Så kunne man jo prøve det med underbukserne eller evt at tage en snak med din mor om din søster kunne gå indt il hende i stedet for dig.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget.
Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 70 20 22 66.
Mvh Sexlinien xx21