Spørgsmål:
Hej Jeg har haft sex med min kæreste i noget tid efterhånden (omtrendt 6 måneder) og det bliver ved med at gøre ondt. I starten troede jeg det var fordi at det lige var til at starte med, men det er ikke gået væk. Han kan sagtens komme op men det kan gøre utrolig ondt, og vi har kun fundet få ret besværlige positioner hvor det ikke gør lige så ondt. Jeg har overvejet en tur til lægen, men kan ikke finde ud af, om det er at gå lidt aggressivt til værks, hvis man kan sige det sådan. Det skal siges at jeg ingen problemer har med at blive "våd" og at at min kæreste er super sød og respektfuld overfor mit problem, jeg føler mig rigtig tryg i hans selvskab og ikke presset til at gøre noget. Jeg ved ikke om det er relevant men jeg har tideligere også haft problemer med tamponer og det kan stadig godt være et problem til tider. Jeg vil utrolig gerne have at smertefri sex kunne lykkes for os, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, kan i hjælpe?

Svar:
Hej der bekymrede kæreste.
Mange tak for at skrive ind. Sex burde normalt ikke gøre ondt som du selv beskriver det, så det ville være en rigtig god ide at tage til lægen med det og få hjælp.
Det her er et problem som passer inde for en læges (og især en gynækologs) kompetence område, så de vil rigtig gerne og kan rigtig godt hjælpe dig.  Det lyder som om du måske har en situation, hvor din bækkenmuskulatur og musklerne omkring skeden spænder op, så meget at det gør ondt. Nogle gange er det nervøsitet og andre gange sker det af sig selv, hvor man skal øve sig i af slappe af. Hvis det er det, så kan en læge udstede hjælpende medicin eller et dilator sæt som du kan bruge til at træne så du kan have mere smertefri sex.
Hvad du selv kan gøre for at prøve derhjemme er at anskaffe noget glidecreme og så prøve at brug en god mængde unde rsex. Du skal bare tage hvad du mener er en fornuftig mængde og så tage det dobbelte af det oveni når du skal bruge, hellere for meget end for lidt. Ellers så kan i eksperimentere med mere sex, som ikke indholder penetration under jeres sex. Eller forsøge med at meget forspil inden penetration, din krop kan nå at slappe så meget af som muligt. (selv når man er blevet våd, så kan det stadig være at musklerne er spændte.
Men ultimativt tror vi at det kunne hjælpe dig rigtig meget at gå til lægen med det. Det er en sag, de vil tage seriøst og gøre hvad de kan for at hjælpe dig med at få forløst.
Hvis du har nogle andre spørgsmål, eller har noget af denne besvarelse duy gerne vil have uddybet, så kan du altid skrive ind igen eller ringe ind på 70202266.
Mvh Sexlinien