Spørgsmål:
Hej jeg er en 15 årig dreng som dyrker sex. Jeg har opdaget, at jeg simpelthen ikke kan sperme under sex. Min første par gange kunne jeg ikke med min eks, indtil et tidspunkt hvor jeg bare lige pludselig kunne, men nu hvor jeg har holdt en pause for sex, og dyrker det med en anden, har jeg haft nogle problemer med at udløse eller sperme, selvom det er sex eller en “sutter”. Jeg kan mærke at jeg er tæt på, men ikke tæt nok, tænker nok at det fordi min hjerne er blevet van til at gøre det i hånden. Ville bare hører om i havde nogle tips til hvordan jeg kan “omprogrammere” min hjerne eller ændre på nogle vaner

Svar:
Hej og tak for din henvendelse,
Vi taler med mange, som beskriver nogle af de samme ting som dig. Ofte er det nemmere at have den samtale over chat eller telefon, fordi vi også har spørgsmål til dig, der kunne gøre os klogere på lige netop din situation. Måske du får lyst til at kontakte os på chat eller telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19. Det kan også være, at det ville være rart for dig at læse, hvad vi har svaret andre, som har henvendt sig med lignende tanker og oplevelser - dem har vi samlet her, her og her
Lad os alligevel forsøge at komme med de overvejelser din henvendelse sætter gang i hos os. Når du skriver, at du 'ikke kan sperme under sex', men at du tidligere har kunnet med din eks, og at du også kan, når du onanerer alene, så peger det os i retning af, at der er noget socialt eller følelsesmæssigt på spil - snarere end at det handler om, at noget skulle være fysisk galt. Det lyder også som om, at det er i den retning, du selv overvejer, når du spørger om, hvordan du på en måde kan omprogrammere din hjerne?
Det er rigtigt forstået, at man godt kan blive vant til en helt særlig form for stimulation, og at det så kan være svært at få udløsning på andre måder. Det gode ved, at det er muligt at lære den slags - er at det også er muligt at aflære det igen eller at lære noget alternativt. Det er svært at ændre sine tanker, og som du selv er inde på, kan det at du nu er blevet meget opmærksom på manglende udløsning, nærmest fungere som en ond cirkel, hvor du fordi du også tænker så meget over det, kommer mere op i hovedet, når du har sex - end at du bliver nede i kroppen. Giver det mening?
Det fremgår ikke af din besked, om den person du har sex med nu er en person, du ser fast - en kæreste, en du har med en gang imellem, en fast sexpartner? Vi kunne være nysgerrige på, om den her person er en, du kan dele dine tanker om det med? Måske du allerede har gjort det? Er det en, du stoler på eller måske endda er glad for eller forelsket i? Vores relation til den, vi dyrker sex med har selvfølgelig indvirken på det kropslige, når vi dyrker sex.
Noget der ofte virker for andre i samme situation er (alene og sammen med sin sexpartner) at blive opmærksom på, hvad det er for nogle forventninger, I hver især har til den sex, I skal have. Er der eksempelvis en underliggende forventning om, at det først er rigtig sex, hvis du har fået udløsning? Det er klart, at sex er endnu dejligere, når begge parter får deres orgasme, men måske dette ikke er en forventning, der kan opfyldes for dig lige nu? Når I er blevet opmærksomme på forventningerne - fx at du altid skal komme, ellers er det mislykket sex - så kan I prøve at aftale nogle nye/måske midlertidige forventninger. Det kunne fx være at aftale, at I de næste par gange slet ikke skal fokusere på, at du skal komme - hvis det sker, så sker det, men som udgangspunkt er det ikke noget, der skal være en del af jeres sex. Det er en måde at sænke forventningerne og på den måde 'snyde' hjernen en lille smule. På den måde får du ikke oplevelsen af manglende udløsning, som du frygter - og som du måske fordi du frygter det, nu får endnu sværere ved. Måske det kunne være værd at prøve?
Vi håber, at du kunne bruge svaret til noget - og ellers er du som sagt mere end velkommen til at kontakte os på chat eller telefon.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125