Spørgsmål:
Hej jeg en pige og jeg ved ik om jeg er gravid fordi mig og min kæreste har haft sex ude nogen men vis jeg ik fåe min mens om 5 dage så er jeg lidt bange for det

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det kan være svært for os at sige præcis hvor stor sandsynlighed der er for at du er blevet gravid ud fra dit spørgsmål. Hvis vi forstår dig helt korrekt, så har du og din kæreste haft ubeskyttet sex og du står til at få din menstruation om 5 dage. Hvis din menstruation er nogenlunde regelmæssig - på de 28 dages cyklus - så din ægløsning også plejer at falde omtrængt samme tidspunkt, så burde din ægløsning være overstået og dermed vil sandsynligheden for at du er blevet gravid være lavere.
Hvis du vil være på den sikre side, så vil din bedste mulighed være, at se på om din menstruation starter til tiden og hvis ikke den gør, vil vi anbefale dig at tage en graviditetstest - de kan købes i supermarkeder, Normal og lign.
Der kan være mange årsager til at ens menstruation ikke starter til tiden - nogen har en uregelmæssig cyklus, stress mm., men hvis du er nervøs for om du er blevet gravid vil vi som sagt anbefale at du tager en graviditetstest hvis din menstruation udebliver eller er forsinket, så kan du på den måde få det be- eller afkræftet.
Såfremt din graviditetstest er positiv skal du have kontaktet din læge for et videre forløb ift. hvis du vil have foretaget en abort eller ej.
Vi håber det gav dig et nogenlunde svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive herind igen eller gøre brug af vores chat eller telefon (70202266) i hverdage fra 15-19.
Mvh, Sexlinien