Spørgsmål:
Hej, Før mit skriv bliver læst, vil jeg forespørge at det bliver besvaret af en kvinde, hvis det er muligt. Jeg er helt med på at anonymiteten går begge veje, og at jeg ikke kommer til at vide, om det er en kvinde eller ej der læser og besvarer mit skriv, men det ville betyde enormt meget, hvis det blev det, så jeg prøver bare at spørge, hvis det er en mulighed. Jeg har et meget, meget, meget ubehageligt spørgsmål, som nager mig meget, men som jeg ikke kan få mig selv til at stille nogen jeg kender. Da jeg var 8 år blev jeg udsat for overgreb af min bror som er omkring 4 år ældre end mig - dvs at han var omkring 12 år, da det hændte. Jeg har arbejdet med overgrebene i terapi, for år tilbage, og det er noget jeg har brug for at arbejde videre med, når jeg kan, da det stadig er en kæmpe belastning fra dag til dag. Overgrebene står ikke fuldstændig klart i min hukommelse, så der er nogle ting jeg er i tvivl om - som jeg ikke kan finde ud af. Jeg vil lige skrive, at mange af de ord, jeg bruger i teksten, er virkelig enormt grænseoverskridende og klamme, men jeg er nødt til at bruge dem, for at gøre mig klar og forståelig. Da jeg begyndte at huske de her overgreb, huskede jeg det som at det var analt. Dette har jeg været i tvivl om, om min hjerne har fabrikeret, fordi det er "lettere" end at tilgå den reelle hændelse, som den måske faktisk har været - jeg kan ikke huske det med absolut sikkerhed. Jeg husker det som analt, og at vi lå på siden imens. Det generer mig meget ikke at vide præcis hvad der er foregået. Jeg tænker det er vigtigt, ift at skulle bearbejde det. Jeg er usikker på, om det er fysisk muligt, at det er foregået på denne måde. At så små børn har kroppe der er i stand til at gennemføre den position. Det er klart ikke noget jeg har lyst til at prøve at google mig frem til; jeg vil ikke have den slags i min algoritme, men det er også begrænset, hvem jeg kan spørge. Ydermere er jeg i tvivl om hvorvidt det er foregået analt, i det jeg har været til nogle forskellige gynækologiske undersøgelser, hvor smerten og ubehaget var langt større omkring det vaginale område, end omkring det anale, hvilket får mig til at tænke, om det ikke er mere sandsynligt at noget er sket et andet sted, end som jeg husker det - at min hjerne har fabrikeret en del af min hukommelse omkring traumerne, fordi den reelle hændelse er for svær at huske som den egentlig er foregået. Derfor har jeg endnu et ubehageligt spørgsmål; om det er fysisk muligt for så små børn at være i en position, på siderne, mig med ryggen til, men at det ikke foregik analt? Jeg husker frygten fra da jeg var 8 meget tydeligt, hvilket, jeg husker, gjorde, at jeg lå så stille som muligt. Men måske har min hjerne blokeret en slags tvungent samarbejde - for at gøre det fysisk muligt for ham at kunne? For at han kunne få det overstået, kunne jeg måske have gjort ting, som jeg ikke ville, også i frygt for hvad der ville ske, hvis ikke jeg gjorde det? En mulighed er måske også at han tilgik mig fra forsiden, men at tanken/mindet om så direkte kontakt (ansigt til ansigt) er så overvældende, at det ikke er dukket op i min hukommelse. Jeg er ked af at spørge om dette spørgsmål, som vil gå udover manges grænser. Jeg ved ikke hvem jeg ellers vil kunne spørge.

Svar:
Hej,
Vi er rigtig glade for du skriver herind, så du ikke går med alle disse tanker helt alene. Vi kan godt forstå det må fylde rigtig meget og være svært at navigere i pga. både selve situationen og hvordan hukommelsen kan gøre det svært at navigere i hvad der helt præcis foregik – især når der er tale om en traumatisk oplevelse og hvordan det sidder i en person efterfølgende.
Vi vil prøve at besvare dine tanker bedst muligt, men allerede nu vil vi faktisk opfordre dig til måske at ringe ind til os eller skrive på vores chat så vi kan tale lidt mere om det hele. Da det er rigtig vigtigt du har nogle at tale med om sådan en oplevelse og alle dine tanker omkring det. Vi hører dig også omkring dine tanker når det kommer til hvilket køn du kommer i kontakt med, men kan forsikre at vi alle sammen herinde hos Sexlinien er klædt på til at kunne tale om en situation som denne, på tværs af alle køn. Og vi vil rigtig gerne tale med dig.
Ud fra din beskrivelse, kan vi godt mærke at hele situationen og det kropslige aspekt af det er noget som fylder meget. Hvorvidt de forskellige fysiske stillinger er mulige i den alder du præsenterer, kan være rigtig svært at svare på generelt. Men vi vil faktisk i stedet opfordre dig til at tale mere om selve hændelsen og hvordan det netop sidder i dig i dag. Så du kan få noget hjælp til at bearbejde det bedst muligt og tale om alle de følelser det giver dig i din krop. Du nævner bl.a. selv terapi og hvordan du arbejdede med dette for noget tid siden. Det er rigtig sejt at du allerede har fundet mod til at sige det højt til en terapeut tidligere, men vi vil stærkt opfordre dig til at arbejde videre med da du netop også beskriver hvordan det forsat fylder. For netop som du også selv forklarer det, kan oplevelser som disse sætte sig i en som et traume. Og når det er tilfældet, er det så vigtigt at man taler om det med nogle. Især da det ved traumatiske oplevelser kan føles lidt sløret i hukommelsen, og man derfor forsøger at udfylde de tomme felter helt for sig selv. Det kan derfor hjælpe rigtig meget at sige tingene højt til en person man kan stole på eller som har erfaringer med netop denne slags.
Udover vores svar, og opfordringen til at ringe ind til os, vil vi også rigtig gerne præsentere dig for et par andre muligheder når det kommer til hvem der bedst kunne forstå dig og hjælpe dig. Den første mulighed, som vi stærkt vil opfordre dig til, er at kontakte Centret for Seksuelt Misbrugte (csm-danmark.dk). Her har du bl.a. muligheden for at chatte helt anonymt, hvis du ikke føler dig helt klar til at tale i telefon. Hvis det på den anden side netop kunne føles rarere at tale i telefon med nogle specifikke inden for dette område, ville vi anbefale dig at tale med Landsforeningen Spor (landsforeningenspor.dk). De fokuserer netop på voksne med senfølger af seksuelle hændelser i deres barndom. Nu nævner du ikke noget omkring hvilken relation du har til din storebror i dag og om I taler sammen, men det er selvfølgelig et aspekt som vi gerne vil tale med dig om.
Vi håber dette svar hjalp dig til at komme bedst videre – hvorvidt det handler om at tage kontakt til os eller en af de organisationer som vi har foreslået. Det vigtigste er i hvert fald at du har nogle af tale med omkring de svære ting som fylder. For det er altid vigtigt. Vi sidder klar både på chat eller telefonen (70202266) imellem mandag-fredag kl. 15:00-19:00.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX15