Spørgsmål:
Hej sexlinien Kan man blive smittet med en sexsygdom i svømmehallen uden man ved det? Har nemlig ikke været sammen med andre end min kæreste og det er begyndt at svi lidt når jeg lader vandet

Svar:
Hej der og tusinde tak for dit spørgsmål
Man kan ikke blive smittet med en sexsygdom gennem vandet i en svømmehal, men hvad du har er heller ikke nødvendigvis en seksuelt overført sygdom. Det er en rigtig god ide at gå til egen læge og blive testet både for sexsygdomme, men din læge kan også bedømme om det kunne være en urinvejs infektion, et sår eller meget andet. For at få en sexuelt overført sygdom, skal der være direkte kontakt mellem slimhinder, eller en direkte kontakt mellem en anden ting og slimhinderne, som hvis man f.eks. deler sexlegetøj eller man rør ved sit kønsorgan med sine fingre direkte efter have rørt en andens kønsorgan. Der er foruden klor i svømmehalsvand, som dræber bakterier og vira, så der ikke nogen risiko.
Men det er en rigtig god ide at få en tid hos din egen læge, som kan teste dig for seksuelt overførte sygdomme eller teste dig for hvad end det ellers kunne være. Hvis du har nogle andre bekymringer, så skal du altid være fri til at skrive enten i brevkassen eller i chatten ellers kan du altid ringe på 70202266
Mvh Sexlinjen