Spørgsmål:
Vi havde nogle fra sexekspressen på skolen, de fortalte om testikkelkraft, og om noget med de skal være lidt ru på bagsiden. Jeg er kommet i tvivl om mine er. Og før jeg vidste af det googlede jeg testikkelkraft på livet løs, og havde alle symptomer lige pludselig (Føltes det som, har jeg ikke) Så jeg overtænkede på vidt og på tværs. Jeg vil bare hve et svar hvordan jeg kan være sikker.

Svar:
Hej der og tusinde tak for dit spørgsmål. Det er rigtig bekymrende især når man kan mærke noget omkring testiklerne og hvis du er bekymret, så kan det være en god ide at gå til en læge med det. Der er desværre en forøget risiko for testikelkræft for unge mænd, men det er hyppigst for mænd i alderen mellem 25-35, så det er ikke sansynligt at du som en 15 årig har testikelkræft og det er sansynligvis bare din bitestikel. På bagsiden af dine testikler er det lille organ som hedder bitestiklen, den er en form for rør hvor sæden modnes før den sendes ud. Den er meget snørklet og sammenfoldet, så den kan føles nubret på bagsiden af din testikel. At kunne mærke hvad der kan være kræft og hvad der er bitestikel kan være svært, men heldigvis så har du to tesikler, så du kan sammenligne med den anden. Hvis der er noget ved dine testikler som føles meget anderledes fra den ene i forhold til den anden, så kan det være en god ide at gå til en læge. De kan garantere om du har kræft eller ej, så jeg ville råde dig til at snakke med din egen læge.
Hvis du har nogle andre spørgsmål eller gerne vil have noget mere uddybelse, så skal du altid være bare skriv til os eller ringe til os på 70202266.
Mvh sexlinjen
Dreng/Mand på _ år