Spørgsmål:
Jeg havde sex med en dreng, dog ikke penetrationssex, men han havde præ-cum på sig, da han gav mig fingeren. På dette tidspunkt er der sandsynlighed for, at jeg havde ægløsning, men jeg tog en fortrydelsespille inden for 12 timer. Hvor stor er chancen for graviditet i denne situation?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Der er ikke risiko for at du kan blive gravid i denne situation. For at der kan opstå en graviditet, skal sæden i kontakt med et æg oppe i æggelederen/livmoderen. Generelt kan vi på Sexlinien sjældent udtale os om den enkeltes sandsynlighed for graviditet. I dit tilfælde peger alting på, at du ikke kan blive gravid. Vi uddyber nedenfor.
Du har helt ret i, at der er en lille risiko for at blive gravid af præ-sæd. Men præ-sæden skal komme direkte fra pikken ind i skeden. Du har også ret i, at der er en meget lille, teoretisk risiko for at man kan blive gravid med fingersex. Det sker meget sjældent og der skal rigtig meget, helt frisk sæd på hænderne til at man er i risiko. Med det du beskriver, er du derfor ikke i risiko for en uønsket graviditet.
Det er fint at tage en fortrydelsespille, når man har haft ubeskyttet sex. Man kan altid spørge på apoteket, om man er i risiko for en uønsket graviditet, efter den slags sex man har dyrket.
Vi håber at dette er svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00 – 19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien