Spørgsmål:
Hej Sexlinien Jeg har nogle udfordringer med den fysiske del i mit forhold, hvilket måske bunder ud i den følelsesmæssige del. Det er hvertfald det jeg prøver at finde ud af. Min kæreste og jeg har være sammen i 3,5 år, og jeg er begyndt og trække mig mere og mere ift. sex. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst, men jeg bliver ikke tændt af os. Jeg tænker i stedet rigtig meget på hvordan sex er i film, og meget det forhold mennesker har der - når det er romantisk, hedt, måske lidt uudforsket, og dermed mere nyt. Jeg ved ikke om det er et tegn på, at jeg ikke vil være sammen med ham, men det føler jeg at jeg vil. Vi snakker godt sammen, og jeg har lyst til at være tæt på ham, men jeg tænker ikke rigtig på at tage det videre derfra. Vi har kendt hinanden i mange år, og der har været op og nedture, men vi er generelt glade for hinanden. Jeg har mistet lysten til vores sex, og ender ofte med at fantasere om andre.. Det kan være folk jeg kender eller fremmede, og derfor lægger jeg sjældent op til det, hvilket går ham meget på. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål.
Det er et stort spørgsmål du stiller og som har mange facetter, hvilket gør det svært at svare fyldestgørende på over skrift.
Først og fremmest er det et rigtig godt skridt du tager nu her, hvor du forsøger at række ud og undersøge hvad der sker i jeres parforhold og intime liv. Og det er helt normalt og helt klassisk, at par der har været sammen længe, kan opleve det du beskriver, og at det kan skabe nogle udfordringer i ens lyst eller tiltrækning og dermed den intime trivsel.
Ting er ikke statiske og kan godt ændres, men vi kan nemt komme til at køre fast i nogle måder at gøre tingene på, som kan trænge til ny inspiration.
Det er nærliggende at spørge lidt ind til, hvordan jeres kommunikation er omkring jeres sexliv? For vi er desværre ikke tankelæsere selvom vi er kærester, og hvis der er problemer i vores sexliv, vores lyst, i partnerskabet eller der er behov der ikke bliver stillet, er vi nødt til at sætte ord på det.
Som du skriver i starten, kan et seksuelt problem også bunde i et følelsesmæssigt, og hvis det er tilfældet, giver det mening at starte der.
Det overordnede råd bliver derfor, at du/I skal begynde at kommunikere ærligt omkring hvad I mangler fra hinanden, og hvad I har lyst til. Nye ting der kunne være spændende at prøve af, hvad I tiltrækkes af, fantasier, problemer i parforholdet osv.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bh Sexlinien, xx136.