Spørgsmål:
Hej, jeg er en biseksuel dreng, men er en bottom når det kommer til fyre. Det eneste problem der er at jeg er jomfru og ved ikke om jeg tør. Bor også stadig med mine forældre og de ved ikke jeg gerne vil have sex med en mand… Hvad kan jeg gøre

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål,
Vi tænker, at der egentlig lidt er to dele i din besked. Vi kan starte med delen om, at du ikke ved, om du tør, at have sex med en fyr som bottom. Det er helt naturligt, at man kan være nervøs for, at have en type sex, som man ikke har prøvet før. Det oplever rigtig mange. For nogle kan det være rart, at sige det højt til den, de skal have sex. Det at den anden ved, at det er lidt nyt og man er nervøs, kan føles beroligende og samtidig give den anden mulighed for at være ekstra opmærksom undervejs. Med det sagt, så er der heller ingen, der siger, at du behøver f.eks., at modtage analsex lige med det samme. Hvis det føles mere trygt, kan du måske starte med, at udforske andre dele af intimitet og/eller sex med en fyr såsom kys, berøring, hånd- og oralsex?
Hvis man skal have analsex, så er det også vigtigt, at gå langsomt frem. Så det bliver den bedst mulige oplevelse. Det kan man gøre ved, at være sikker på, at man faktisk er opstemt på forhånd og ved at bruge rigeligt glidecreme. Det er også godt, at starte med at varme op med fingre og vente til det føles rart, før man indsætter noget større som f.eks. en pik. Der er et link her til flere gode råd til analsex.
Den anden del er så det her med dine forældre. Det er helt op til dig, hvornår du har lyst til, at fortælle dine forældre, at du er biseksuel. Om du overhovedet har. Det skylder man ikke nogen, at fortælle, før man er klar. Men for nogen kan det selvfølgelig være en lettelse, at få det sagt. Det er meget forskelligt, hvor længe man har været afklaret om sin seksualitet, før man vil fortælle det til sine forældre. Nogle kan synes, at det kan være dejligt, at fortælle det til en ven først. Hvis du har en ven, som du føler dig tryg med, kan det måske være en idé, at åbne op overfor vedkommende først? Så kan du også snakke med vennen om, hvordan du har det med, at fortælle det til dine forældre og få lidt sparring og støtte?
Der er også en række fællesskaber for LGBT+ personer rundt om i landet, som du kan opsøge, hvis du har lyst til, at møde andre, der måske kan relatere til dine oplevelser, tanker og bekymringer. Her er et link til LGBT+ Danmarks oversigt over aktiviteter i landets dele, så kan du se, om der er noget tæt på dig, du kunne have mod på at komme til.
Vi ønsker dig al held og lykke! Hvis du har brug for, at få mere hjælp så er du velkommen til, at skrive eller ringe herind igen på hverdage mellem 15-19. Vores tlf. nr er 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien XX11