Spørgsmål:
Er det normalt ikke at kunne trække forhuden helt tilbage under pikhovedet som 13 årlig? Der er bare nogle af mine venner der kan, og jeg har gjordt det før når den ikke har været stiv, men det er kun meget få gange jeg åbenbart kan det, og jeg kan slet ikke når den er stiv. Når jeg prøver at gøre det langsomt, så er det slet ikke så smooth, som når mine venner gør det. De skal slet ikke bruge kræfter. Hvis jeg nu prøver at hive den lidt tilbage, så for dem ville den være helt tilbage. Det er som om det spænder lidt, når jeg prøver. Er det normalt i min alder?

Svar:
I den alder burde du nok have det lettere ved at trække forhuden tilbage, så det kunne godt lyde som om du har forhudsforsnærving. Jeg ville råde dig til at gå til din egen læge, da de kan hjælpe dig. Forhudsforsnærvring er en tilstand hvor at forhuden kan være lidt for stram, så den er svære at trække tilbage. Der er heldigvis masser af hjælp at få hos sin egen læge. Din læge kan give dig noget steroidcreme, som gør forhuden lidt løsere og så kan du lave nogle strækøvelser for at gøre forhuden lidt løsere. Hvis det er meget forsnævret, så kan man også blive henvendt til en kirurg, som kan løsne din forhud ved et snit.