Spørgsmål:
Min mand vil gerne have lingeri på under sex og domineres. Jeg tænder slet ikke på det, men vil gerne imødekomme ham. Kan jeg undgå at såre ham og samtidig sætte min egen grænse?

Svar:
Hej med dig!
Vi kan godt forstå, at det er en frustrerende situation. Det er ikke altid nemt, når man ikke tænder på det samme som sin kæreste. Til gengæld lyder det som om, at du allerede har gjort dig nogle vildt gode tanker. Det handler nemlig lige præcis om, at I skal mødes et sted, hvor du ikke overskrider dine grænser, og hvor han ikke bliver alt for såret. Vi bliver nysgerrige på, hvor meget I har snakket om det? Lingeri og dominans er nemlig begge ret brede begreber, så det kan sagens være, at der er dele af det, som både du kan nyde, og som giver ham det, han tænder på. Du kan f.eks. prøve at spørge lidt mere ind til, hvordan han gerne vil domineres: er det dirtytalk, fastholdelse fx med håndjern, magtspil hvor det er dig der bestemmer, udklædning, smerte fx spanking eller noget helt andet? Hvad hvis du masserede ham? Det samme gælder faktisk for lingeri, som jo også kan være en masse forskellige ting. Hvem ved, måske kan han have noget på, som tænder jer begge to? En maske med fjer? Læder? G-streng? Det er hvert fald altid en god ide, at starte med at dykke lidt dybere ned i, præcis hvad det er han tænder på, og hvad det er, som du finder grænseoverskridende. Kun fantasien sætter grænser for de løsninger, I kan finde på sammen :)
En anden løsning er, at din kæreste kan udleve sin fantasi med en anden end dig. Det kan man gøre på mange forskellige måder. Du kan fx vælge, om du vil være en del af det eller se på, eller slet ikke vide, at det sker. Du kan vælge, om det skal være en engangsting, eller noget som sker flere gange. Du kan vælge, om det skal være med en fremmede, eller en du kender osv. Det er vigtigt at understrege, at det slet ikke er noget, alle har lyst til, og det er helt okay. Man behøver ikke være sammen med andre, bare fordi man ikke lige tænder på det samme i sit forhold.
En anden mulighed, som egentligt er den mange nok ender med, er at I ikke rigtig gør noget ved det. Det vil sige, at han holder sine lyster til at fantasere og se porno. Det kan fungerer super godt for rigtig mange mennesker. Man går jo på kompromis med flere ting i et langvarigt forhold. Her skal det understreges, at der er meget stor forskel på, hvor stort et behov mennesker har for at udleve det, de tænder på. Derfor er det vigtigt, at man kan snakke ærligt sammen uden fordømmelse – og respektere, at en fetich kan betyde virkelig meget for ens kæreste, selvom det måske ikke er så vigtigt for en selv.
Uanset hvad I vælger at gøre, er det vigtigt, at I får snakket det godt igennem inden, og sikrer jer, at I begge to tænker, at det er en god løsning. Og så er det også godt at tjekke ind løbende. På den måde undgår man, at ens partner pludselig er meget ulykkelig i deres sexliv – og man får også tjekket ind med sig selv om, hvordan man egentligt har det. Og så er ens sexliv jo præcis ligeså dynamisk, som man gør det til, og hvis man pludselig finder ud af, at den løsning man troede var god ikke fungere længere, så må man lægge hoved i blød på ny og gå på opdagelse i, hvad man så kan finde på.
Vi håber, at du fik svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at kontakte os på chatten eller telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19. Held og lykke med det hele.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX131