Spørgsmål:
Hej Brevkasse. Jeg er en pige på 14 år, som har et spørgsmål i forhold til sex og prævention. Mig og min kæreste havde ubeskyttet samleje forleden, hvorfra han ikke cum oppe i mig, men jeg har læst på nettet noget med, at manden udløser nogle sædceller, tror nok også det kaldes “precum” inden han cummer, så jeg vil bare høre om det er bedst at tag en fortrydelsespille eller om der er stor chance for at jeg kan være gravid? Problemet er at jeg allerede har taget 1 fortrydelsespille i denne måned, og jeg har hørt noget med, at man helst ikke skal tag flere i samme måned. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er svært at svare på, hvor stor din risiko for en uønsket graviditet er. Det er helt rigtigt at man kan blive gravid af det som hedder ”precum”. Det er dog slet ikke lige så sandsynligt, som hvis din kæreste var kommet oppe i dig. Det nedsætter risikoen for graviditet betydeligt, at have udløsningen uden for skeden.
Du har også helt ret i, at man ikke anbefaler at tage mere end 1 fortrydelsespille pr cyklus, på grund af risikoen for blødningsforstyrrelser. Dog kan risikoen for en uønsket graviditet nogle gange opveje risikoen for blødningsforstyrrelser. Dette kan en apoteker rådgive dig nærmere om. Så det er en god idé at komme på apoteket hurtigst muligt og høre om de vil anbefale dig en fortrydelsespille.
Det er vigtigt at understrege, at man ikke nødvendigvis bliver gravid, bare fordi man har haft ubeskyttet sex. Selv hvis de ikke anbefaler at du tager endnu en fortrydelsespille, er der stor sandsynlighed for, at du ikke bliver gravid.
Selvom man ikke bliver gravid, hver gang man har ubeskyttet sex, er det en god idé at beskytte sig mod uønsket graviditet. Man kan ikke vide, hvornår man bliver gravid. Det kan være meget ubehageligt at gå og bekymre sig om at være uønsket gravid. På vores emneside kan du læse mere om prævention. Prævention betyder beskyttelse mod graviditet og/eller uønsket graviditet.
Vi håber at dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien