Spørgsmål:
Hej, Hvis jeg har været sammen oralt med en pige, og det så viser sig at hun har været smittet med klamydia. Kan man få klamydia ved at have oralsex? Hvis ja, skal man så have en spyt-test?

Svar:
Hej med dig
Klamydia smittes ved at en inficeret slimhinde eller inficeret sekret, kommer i kontakt med en ikke-inficeret slimhinde. Slimhinderne der smittes ved klamydia i halsen, sidder nede i svælget og derfor er risikoen for at få klamydia ved oralsex med en pige ikke stor, men det er heller ikke umuligt. Klamydia er "lokal" og bare fordi at du har det i halsen betyder det ikke at du har det andre steder (såsom penis eller analt). For at blive testet for det i halsen, skal man du have en podning i halsen, ligesom da man blev testet for corona. Du kan blive testet hos lægen eller finde et sted i nærheden på vores hjemmeside: https://sexogsamfund.dk/krop-sex/viden-om-sexsygdomme/klinikker-danmark
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Mvh Sexlinien XX18