Spørgsmål:
På min anden date opdager jeg herpes ved endetarmen efter samleje - dagen derpå. vi har ikke haft analsex, kun alm samleje i skeden, hvor stor en sandsynlighed er der for at min partner er smittet med virus. jeg havde svie og blister, der ikke var bristet

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål!
Det er svært at sige hvad sandsynlighed for smitte præcist er. Når der ikke har været direkte kontakt mellem blisterne og din partners kønsdele, så er risikoen selvfølgelig en hel del mindre. Og risikoen er også mindre da blisterne ikke er bristet endnu. Men samtidig kan virus sidde på fingrene – så man kan smitte hvis nu man har rørt ved udbruddet og så rører sin partners kønsdele. Så på den måde, kan der være en risiko for smitte, selvom der ikke har været direkte hud-til-hud- og slimhindekontakt.
Hvis uheldet er ude og han er smittet, så vil symptomerne vise sig i løbet af de næste 2-12 dage.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål! Ellers må du hellere end gerne skrive til os for opklaring eller uddybning på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx17