Spørgsmål:
Hej sexlinjen, jeg har været sammen med en fyr, som har en kæreste... Vi havde skrevet sammen i en periode - mens jeg også havde en kæreste. Da jeg havde slået op med min kæreste, var vi sammen en nat efter byen. Efterfølgende blev vi ved med at skrive og mødtes også et par gange mere, men uden at der skete noget seksuelt (det var alligevel helt tydeligt, at vi begge to havde lyst, hvilket, jeg føler, er lige så slemt). Jeg ved ikke, om jeg var/er forelsket i ham, men jeg har helt klart været meget meget optaget af ham. Jeg har så dårlig samvittighed, men jeg har samtidig lyst til stadig at skrive med ham, og jeg forestiller mig, at han snart må slå op med sin kæreste. Jeg føler, at jeg har opdaget en forfærdelig side af mig selv, som jeg ikke troede, jeg havde. Det gør mig ked af det og vred på mig selv. Og jeg er bange for at komme til at gøre det igen senere i mit liv. Jeg har tre spørgsmål. 1: Hvordan kommer jeg videre fra at håbe på stadig at have den form for relation til ham? 2: Hvordan kan jeg undgå at det sker igen med ham og med andre? 3: Hvordan kan jeg tilgive mig selv? Knus

Svar:
Hej. Tak for dine spørgsmål.
Det lyder som om at denne situation fylder meget for dig. Med god grund. Det handler både om brud på tillid mellem fyren og hans kæreste og om en ulykkelig (måske) forelskelse. Du skal have ros for tage din trivsel alvorligt og række ud efter rådgivning. Det er ikke altid nemt.
Du stiller tre gode spørgsmål, som vi vil forsøge at besvare nedenunder.
1: Hvordan kommer jeg videre fra at håbe på stadig at have den form for relation til ham?
Lige nu er det nok lidt svært at have en venskabelige relation til fyren, når du egentlig stadig har lyst til sex (og måske mere) med ham.
Et godt råd er at forsøge, at få noget nyt ind i dine tanker. Altså at fokusere din energi på noget helt andet end ham. Ligesom det er svært ikke at tænke på en elefant, når man bliver bedt om ikke at tænke på en elefant, vil det være svært at ”tvinge dig selv” til at glemme ham. En ny interesse eller nye mennesker kan fylde dine tanker, så du tænker mere på dem og derfor automatisk mindre på ham.
Måske du allerede nu har oplevet, at du tænker mindre på ham når du gør noget bestemt? – spiller fodbold, danser, tegner, er sammen med venner, ser en TV-serie?
Det er virkelig hårdt, når man skal opgive håbet om en, man er glad for. Et godt råd er at tale med en ven om, hvordan du har det lige nu. Selvom det er svært at dele, fordi du skammer dig, kan det ofte hjælpe at få lettet hjertet hos en god ven. Din ven kan hjælpe dig med støtte, nye perspektiver på dig selv og situationen og med at trøste dig, når du bliver ked af det. Det kan også være en søster/bror, fætter/kusine eller forældre, som kan være god at tale med.
2: Hvordan kan jeg undgå at det sker igen med ham og med andre?
Du kan få brug for hjælp til, at det ikke sker igen. Her kan en ven også hjælpe dig, med at holde fast i din beslutning. Du kan også selv kontakte ham fyren og fortælle, at du ikke ønsker at se ham mens han har en kæreste. På den måde kan I begge være med til overholde det. Du kan overveje at slette ham fra SMS/snapchat/instagram/messenger i en periode.
I forhold til det med, at undgå at det sker med andre i fremtiden, kommer dine følelser nok til at hjælpe dig. Du husker denne her ubehagelige følelse i fremtiden. Du kan skrive dagbog for bedre at kunne huske følelserne i fremtiden.
3: Hvordan kan jeg tilgive mig selv?
Du skriver at du har opdaget en forfærdelig side af dig selv, som du ikke troede, du havde. Du har handlet meget menneskeligt. Du er et menneske som føler lyst og kærlighed. Det er gode egenskaber. Nogle gange passer vores lyst ikke ind i de sociale regler vi mere eller mindre er enige om i vores samfund. Og der bliver det nogle gange svært, at være et menneske.
Det hører med til livet at vi nogle gange gør ting, vi fortryder. Det vigtige er, hvordan man håndterer det, man har gjort. Du mærker at det rigtige er, at du ikke skal se ham længere, selvom du har meget lyst og måske er forelsket i ham. Du kan være stolt af, at du tager ansvar for situationen, også selvom det er meget svært.
Hvis du vælger at fortælle det til en anden, kan det måske være en trøst, at din ven stadig kan lide dig. Vi er alle sammen bedre, end det værste vi har gjort. Vi håber at du med tiden kan tilgive dig selv.
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er meget velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00 – 19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien