Spørgsmål:
Hej Brevkasse, For knap et år siden fik jeg min første seriøse kæreste. Det gik hurtigt i starten med at have sex og eksperimentere, men det har altid været trygt. Jeg har desværre taget på, hvilket jeg har det dårligt over. Det er ikke noget, som har ændret min sexlyst, men jeg oplever at jeg nemt bliver usikker, når vi skal prøve noget nyt i soveværelset. Jeg har bl.a. kun prøvet at give ham et blowjob 1 gang, og de få gange han spørg om jeg har lyst, går jeg helt i baglås og kan ikke få mig selv til det. Jeg tror det tildels er pga. min manglende erfaring i soveværelset, da jeg virkelig gerne vil gøre det for ham. Den 1. Gang jeg gjorde det, sad jeg med en følelse af, at det var ubehageligt, da min gag-refleks er meget følsom, samt sad jeg på knæ i virkelig lang tid uden at der skete noget, hvilket nok har gjort mig usikker på mine evner. Min kæreste forsikrer mig konstant om, at det er okay, at jeg ikke er klar, og har aldrig givet udtryk for at han er utilfreds, men jeg føler stadig at jeg ikke er ‘god nok’ og at han gør mere for mig, end jeg gør for ham. Jeg har det også generelt svært med stillinger, hvor jeg skal gøre meget, da jeg overtænker alt. Er jeg god nok? Er jeg flot nok? Ser det dumt ud? Hvad hvis jeg ikke kan finde ud af det? Vi har desværre næsten lige prøvet en ny stilling, hvor jeg følte jeg var i spotlight. Jeg kunne ikke finde ud af, hvordan jeg skulle bevæge mig, han endte med at blive blød igen, fordi der var problemer med at få det til at fungere, og jeg følte det var min skyld. Har I nogle gode råd? Jeg føler mig så lost.

Svar:
Hej. Mange tak for din henvendelse.
Du beskriver et helt grundlæggende menneskeligt behov; at være god nok til at blive elsket. Alle mennesker oplever usikkerhed og alle mennesker vil kunne genkende sig selv i noget af det, du så modig beskriver.
Ofte når vi bliver usikre, er det fordi der er noget vigtigt på spil for os. Din kæreste er vigtig og du vil gerne være ”god nok” til ham. Der er mange årsager til usikkerhed. Du beskriver, at du har taget på i vægt. Når kroppen forandrer sig, kan det være svært at føle sig hjemme i sin krop. Det kan føles grænseoverskridende at lade andre se og mærke en krop, man stadig selv er i gang med at vænne sig til.
Usikkerhed kan også komme af nogle af de forventninger vi har til sex. En forventning til sex kommer til udtryk, når du beskriver, at du gav din kæreste et langt blowjob ”hvor der ikke skete noget”. Vi forestiller os, at du mener, at din kæreste ikke fik udløsning af dit blowjob. Men mon ikke der faktisk skete en hel masse nydelse under det blowjob? Vi kan have en forventning om, at mænd altid kommer af et blowjob og at de skal have en udløsning, før det er godt. Men det er slet ikke altid tilfældet. Blowjobs kan sagtens være en dejlig del af den sex man har sammen, uden at det skal ende i en udløsning.
En anden forventning til sex handler om den hårde pik. Det påvirker dig, at din kærestes pik bliver blød, da I skulle øve jer på en ny stilling. Pikken kan godt blive blød, fordi der kommer lidt mindre stimulering til den. Det kan føles som en afvisning, men handler måske mere om, at der lige var noget berøring der ændrede sig, end at du ikke var god nok.
Usikkerheden kommer til at stå i vejen for nye, gode, seksuelle oplevelser. Det er ærgerligt, da det netop er de oplevelser som giver mere selvtillid, og dermed mindsker usikkerheden. På den måde kan man nemt ende i en dårlig spiral, hvor usikkerheden bliver selvforstærkende, som det blev tillfældet, da I prøvede en ny stilling.
Stol på din kæreste, når han siger at det er okay. Når han vælger dig til og er glad for dig. Taler du med din kæreste om din usikkerhed? Det kan være rart at ens kæreste ved, hvordan man har det. Du beskriver at du går i baglås, når din kæreste foreslår et blowjob – her kunne det være rart for din kæreste at vide, hvad der sker inde i dig. Det kan også være rart at lægge konkrete planer for usikkerheden, så din kæreste eksempelvis ved, at hvis I prøver en ny stilling, skal han være ekstra opmærksom på at give dig komplimenter, guide dig og til at vise at han nyder det.
Nogle gange kan man få den tanke, at det er ens måde at have sex på, som afgør, om man er god nok at være kærester med. Det kan hjælpe at reflektere over, hvad der er vigtigt i jeres parforhold, ud over sex: ”Hvad elskes vi for?” – ”hvad bygges vores kærlighed på?”.
Vi håber at dette svar kan hjælpe dig videre. Måske du kunne have gavn af at ringe herind og tale med en rådgiver om dine tanker og følelser? Du er altid velkommen til at kontakte os alle hverdage fra 15.00 – 19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien