Spørgsmål:
Hejsa. Jeg er lidt i tvivl om nøjagtigheden når man tager p-piller Gør det noget, at holde forskellige længder af pauser mellem pakkerne? Fx 5 dage en gang og 7 dage næste? Og kan man skifte tidspunkt man tager pillen, så jeg ved en pakke tager den kl. 7, og ved næste pakke tager den kl. 19 aftenen inden? I forlængelse af dette, hvor vigtigt er det, at man tager pillen på præcis samme tid hver dag??? Lige et sidste spørgsmål: De 2/100 som bliver gravide på pillerne, er det ud af folk der har taget dem korrekt, eller er det beregnet inkl. dem, der glemmer en? Tak! Mvh Klara

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål!
Det gør ikke noget hvis længden på pauser er forskelligt. Det vigtigste er bare, at den pillefrie pause ikke er længere end 7 dage og derfor anbefaler vi, at den helst skal være på 4,5 eller 6 dage.
Man er 99% sikret mod graviditet på p-piller, hvis man anvender dem helt perfekt, hvilket er en virkelig god sikkerhed!
Du spørger ind til hvor vigtigt det er at tage den på samme tid hver dag. P-pillen kan tages indenfor 12 timer, og der må ikke gå mere end 36 timer mellem hver pille. At der anbefales at man skal tage den samme tid hver dag, er simpelthen fordi man husker det meget bedre! Hvis man opbygger en vane omkring det og eventuelt gør det i sammenhæng med f.eks. at børste tænder eller spise morgenmad. Så ja! Du kan sagtens tage den kl 7 hver dag i løbet af en pakke og kl 19 hver dag ved næste pakke. Det vigtigste er bare at finde en vane der passer en bedst.
Ud fra dine spørgsmål, virker det til at du allerede har ret godt styr på det!
Vi håber dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien