Spørgsmål:
Hej. Jeg er en mand på 25 år, som har været I et fast forhold i 8 år. Jeg har de sidste 3 måneder haft en form for præstationsangst - den vil hvert fald ikke længere blive stiv. Hvis det sker, så ryger den meget hurtigt ned igen. Det er frustrerende for os begge. Har I nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Det er et stort spørgsmål du kommer med, og det kan være svært, at give et helt udtømmende svar på det her i brevkassen, da der er så mange nuancer, at vi ikke kan få det hele med. Hvis du har mod på det, kan du derfor overveje, at kontakte os på chat eller telefon, så vi sammen kan udforske det noget mere.
Det lyder da super træls for jer, at du oplever at have præstationsangst og at det påvirker jeres sexliv negativt, også når det lyder til, at det ellers har kørt godt i så mange år. Vi får derfor lyst til at fortælle, at det er meget normalt, at man i perioder kan få svært ved at få og/eller opretholde stiv pik. Hvad mon der har ændret sig, for 3 måneder siden, der gør at du nu har problemer med rejsningen? At finde ud af, hvad der har ændret sig, og måske kan være grund til udfordringerne, kan være et godt sted at starte.
Derudover kan du overveje, at snakke med din partner om det, hvis du ikke allerede har gjort det endnu. På den måde vil I kunne få et fælles sprog for hvad der sker, og måske mindske den frustration I oplever.
Mange mennesker forbinder det at have sex med penetrationssex, mon det også er sådan for dig og din partner? Det store fokus på penetration kan stille høje krav til at have stiv pik, og måske det også kan være med til, at du oplever præstationspres?
Det gode er, at sex heldigvis er meget mere end kun penetrationssex. Et råd herfra er derfor, at gå på opdagelse i hinandens kroppe og finde ud af hvad I kan lide, hvor det ikke er nødvendigt at have stiv pik.
Kroppen har flere erogene zoner, hvor det er ekstra rart at blive berørt, så måske I kan undersøge dem sammen og finde nye måder at pirre og stimulere hinanden på, der kan være dejlige, og som kan fjerne presset fra at skulle have stiv pik. Derudover kan man også sagtens stimulere pikken, selvom den ikke er stiv, og man kan også få en udløsning.
Du kan også prøve at undersøge hvad der sker, i de situationer, hvor det er svært at få/opretholde rejsningen. Sker der noget bestemt? Har du måske været stresset i den her periode? Eller har du måske mange tanker? Mange af de unge, der har problemer med stiv pik, oplever at de er meget i deres hoved og at de ikke kan mærke deres krop. Er det mon noget du kan genkende? Så ville det måske kunne hjælpe at komme mere i kontakt med sin krop. Det kan man blandt andet gøre ved brug af mindfulness, yoga eller fysisk aktivitet.
Vi håber, at det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien