Spørgsmål:
Jeg fik kvalme af jeres svar på mit spørgsmål om privilegie blindhed. Det virker som i er komplet blinde overfor de udfordringer som drenge og mænd har. Vidste du at 3 gange så mange mænd begår selvmord som kvinder? At mænd i gennemsnit er mindre glade end kvinder? Flere mænd bliver fængslet? Flere mænd er hjemløse? At drenge og mænd får højere straffe for samme kriminalitet, end hvis begået af en pige eller kvinde? At drenge har dårligere uddannelsesmuligheder? At når drenge og mænd møder had og generaliseringer bliver det taget mindre seriøst? Så når jeg, en mand, nævner de udfordringer som mænd står overfor så skifter i emne til at snakke om de udfordringer som kvinder står overfor. Det er det modsatte er empati. Så mit spørgsmål er. Hvad er der galt med jer? I burde være et sted, hvor der er information om køn, der anerkender de udfordringer som både drenge, piger, mænd og kvinder har. Men det er i ikke. I er simpelthen ikke informeret nok og har ikke hjertet på rette sted.
Red.: Jeg skrev tidligere i dag til jer om privilegie blindhed. Og kan godt tænke at min tone var meget hård. Det er jeg ked af. Det er bare et ømt punkt, og svært at være en ung mand, når mænds rettigheder bliver overset af både mænd og kvinder. Og så håber jeg at mit opråb skaber noget produktivt for både mænd og kvinder. I må gerne tilføje den her tekst til mit svar.

Svar:
Hej.
Som du har bedt om, har vi har tilføjet din anden besked til den første og svarer samlet på dem. Vores svar til dit første spørgsmål, kan ses her.
Vi anerkender, at kønnede stereotyper kan være undertrykkende for både mænd, kvinder og personer med en anden kønsidentitet. Vi anerkender også, at det kan komme til udtryk på forskellige måder, bl.a. i den ulige kønsfordeling i fængler, blandt hjemløse og i selvmordstatistikker, som du netop også nævner. I din sidste besked skrev du ang. repræsentation i bybilledet, hvorfor vi først og fremmest bestræbte os på at forholde os konkret til og svare fyldstgørende på det. Derudover skrev vi lidt om privilegieblindhed, fordi du selv kommer ind på det. Her skriver vi bl.a. "Det er formentlig en fejl, som mennesker af alle køn begår, at vi har let ved at overse de privilegier, som kommer os selv til gode, fordi man mærker det mindre, når det ikke frustrerer eller gør ondt på os".
Når vi efterfølgende nævner, at det potentielt kan forestilles, at flere mænd er privilegieblinde, er det (foruden den omtalte statistik) baseret på historiske forhold. Men det betyder bestemt ikke, at vi ikke anerkender at kønnede stereotyper kan være undertrykkende for mænd. Det findes mange fede organisationer, som beskæftiger sig med ligestilling udfra mænds perspektiv. Måske ville det være interessant for dig at involvere dig her. En af organisationerne hedder Daregender, de afholder forskellige oplæg, workshops og mandegruppe forløb. Hvis du har lyst, kan du læse mere om dem på Daregender.com.
Vi bliver nødt til at gøre opmærksom på, at vi på brevkassen normalt ikke indgår i dialog (dvs. svarer frem og tilbage), da formatet egner sig dårligt til det. Men vi vil hellere end gerne i dialog på telefon eller chat. Så du er meget velkommen til at ringe eller skrive til os i vores åbningstid. Vi har åbent på alle hverdage mellem 15:00 og 19:00 og kan kontaktes på 70 20 22 66 eller i chatten her på hjemmesiden.
Mvh Sexlinien, XX101