Spørgsmål:
Hej. Min kæreste og jeg prøvede for nyligt oralsex på mig, hvor han sagde at det ikke smagte særlig godt. Jeg går sindssygt meget op i hygiejne og blev ærligt virkelig pinligt berørt. Hvad kan være årsagen og kan man behjælpe det somehow? Hilsen en frustreret nyforelsket :(

Svar:
Hej med dig og tusind tak for at skrive herind.
Kvinders skeder er helt forskellige både, hvad angår udseende og smag. Skeden producerer udflåd som består sekret og væske fra selve slimhinden. Din udflåd er med til at holde slimhinden fugtig i skeden. Derudover indeholder udflåd mælkesyrebakterier, som sikrer at det er surt (har en lav pH-værdi). Dette betyder samtidig at smagen af skeden kan være en smule "sur". Dog er det kun et tegn på et sundt miljø i skeden og derfor noget der helst skal forekomme, da dette også er medvirkende til at du nemmere forhindrer opblomstring af sygdomsfremkaldende bakterier. Du skriver at du går op i hygiejne - det er super godt, da det er vigtigt for ens underliv.
Der er mange, som bliver usikre på om deres udflåd lugter eller smager ”forkert”. Ligesom alle andre dele af kroppen og andre former for kropslugte, så er lugt og smag altid individuel. Alle kroppe lugter simpelthen forskelligt. F.eks. kan sved lugte forskelligt fra person til person. Udflåds smag og lugt kan også skifte afhængigt af, hvor en person er i sin cyklus, eller hvilken kost man indtager og hvordan man har det. Det er helt normalt.
Det lyder udefra set ikke som om der er noget galt med dit underliv. Nogle gange skal man som par vænne sig til hinandens lugte og det lyder til at det er samme sag for dig og din kæreste. Vi håber at dette svar måske kan hjælpe jer til at tale sammen om at skedens duft og smag sjælden er "neutral".
Vi håber du kunne bruge svaret til noget. Du er altid velkommen til at chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 i tidsrummet 15-19 alle hverdage.
Mvh Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år