Spørgsmål:
Hej jeg har en en stor usikkerhed omkring min penis og dens størrelse. usikkerheden kommer hovedsageligt fra at i omklædningrummet ligner det at stort set alle har en større pik end mig. For kontekst er min pik ca. 15 cm. når den er helt stiv med en meget opadgående bue, men kun omkring 7,5 cm. når den er slap langt de fleste i omklædningen ligner de har en mellem 10-13 cm. når de er slappe af. Af den grund har jeg tit haft mange bekymringer om, at den har vokset det den skulle og om det var "meningen" at den skulle have været større grundet forkert hormon balance eller noget i den dur. Så jeg har egentlig bare brug for at vide om det er normalt, sådan som min er eller om den skulle have været anderledes og længere? Og hvis den skulle hvad kan man så reelt gøre ved det? og så det der med at de andres er en del længere når de er slappe, betyder det så at de allesammen er 19 cm+? når de er stive?

Svar:
Hej og tak for dine spørgsmål!
Du er bestemt ikke den eneste, der oplever stor usikkerhed omkring sin penis og dens størrelse. Men det er virkelig stærkt, at du har modet til også at sætte ord på det og opsøge rådgivning omkring det! Det vil vi gerne starte med at rose dig for.
Ud fra det du beskriver, lyder det som om, at din penis er helt inden for normalområdet og desuden god lige som den er. Der findes ikke noget præcist tal for, hvor lang en 'normal' penis skal være, men rigtig mange har en penis, som er et sted mellem 13 og 17 cm lang når den er stiv. Og når din er 15 cm, er den jo lige i midten af det spænd. Men det er også vigtigt for os at understrege, at man ikke er 'forkert' hvis ens penis er større end 17 eller mindre end 13 centimeter lang. I det hele taget ville det nok være godt, hvis der kunne komme lidt mindre fokus på forskellige penissers længde. For virkeligheden er, at alle penisser er forskellige i farve, længde og bredde, men at det sjældent er de ting, der står i vejen for, at man kan have godt og dejligt sexliv, der er fyldt med nydelse - både for én selv og for ens sexpartner(e). Dette er blandt andet fordi, at det langt fra altid er ved penetrationssex (sex hvor penis kommer ind i skeden eller numsen), at man får den største nydelse. Selvom det kan være rart at få en penis op i sig, er der mange mænd og kvinder, der tænder mere på og lettere kan få orgasme ved at blive rørt, kysset og slikket på forneden, eller hvor de synes det føles dejligt.
Der er ikke noget man kan gøre, for at få en længere penis, men som sagt lyder det egentlig heller ikke til, at det er nødvendigt for dig. Din penis, som du beskriver den, er lige som den skal være, og vi vurderer ikke, at der er noget hormonelt eller andet 'medicinsk' problem på færde i dit tilfælde.
I forhold til det her med de andre drenge/mænd i omklædningen vil vi først og fremmest sige, at perspektivet kan snyde. Når man står og kigger på en anden persons penis, kan den ofte se større ud, fordi man ser den fra lidt afstand og (oftest) ikke har mulighed for at kigge nærmere efter og måle og kigge fra flere sider. Penisser har det ærgerligt nok med at se større ud, når de hænger på andre. Desuden, så kan man også som tommelfingerregel sige, at jo større en penis er i slap tilstand, jo mindre vil den vokse, når den bliver stiv. Så hvis man har en lidt mindre penis, når den er slap, så vokser den måske til gengæld lidt mere, når den bliver stiv.
Vi håber, at det har været svar på dit spørgsmål. Ellers er du også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140