Spørgsmål:
Hej. Jeg sidder stadig fast i fortiden.. Da jeg var barn (under 10 år) blev jeg seksuelt misbrugt af min søster, der er 4 år ældre end mig. Jeg har et meget ambivalent forhold til hende, og ser ikke min niece så tit på grund af det. Jeg er bekymret for min nieces sikkerhed, selvom jeg godt ved at det var noget der foregik, da min søster selv var barn, og måske ikke var klar over konsekvenserne. Det påvirker mig stadig hver dag. Jeg har berøringsangst og min krop kæmper imod når jeg bliver liderlig så det gør fysisk ondt i mit underliv. Mit spørgsmål lyder: Er der ingen juridiske konsekvenser, hvis et barn under 15 år (seksuel og kriminel lavalder) misbruger et andet barn seksuelt? Mvh. X (navn slettet af Sexlinien).

Svar:
Hej! Det er godt, du skriver til os om din barndomsoplevelse og din bekymring for din niece.
Når det er et seksuelt overgreb, der er sket i barndommen og du som voksen fortsat reagerer på, kan det være en god idé fortsat at forsøge at få støtte til at bearbejde oplevelsen. De reaktioner, du beskriver, er almindelige for mennesker som har været udsat for seksuelle overgreb. Reaktionerne kan blive ved med at påvirke en som voksen og gøre det svært at skabe et forhold til en anden eller at kunne udleve sin seksualitet selvom man føler lyst. For at forebygge nedsat trivsel, kan det være vigtigt at få bearbejdet sine oplevelser også selvom det er længe siden.
Du kan få rådgivning, støtte, psykologsamtaler og/eller gruppeforløb hos et af de tre nationale Centre for seksuelt misbrugte - du kan læse mere på CSMs hjemmeside her. Centrene arbejder med voksne som har været udsat for overgreb i barndommen.
Med hensyn til juridiske konsekvenser, så bliver børn unde 15 år ikke straffet, fordi de er under den kriminelle lavalder. Hvis din søster var over 15 år, da hun misbrugte dig, kan du fortsat anmelde det, fordi der ikke er en forældelsesfrist, så der kan måske komme en juridisk konsekvens. Hvis børn under 15 år begår seksuelle overgreb og det bliver opdaget, er det de sociale myndigheder som vil få ansvaret for, hvilke konsekvenser det skal have. Det kan evt. være anbringelse udenfor hjemme eller psykologsamtaler.
Hvis du er bekymret for din niece på et helt konkret plan, har du mulighed for at lave en anonym indberetning til den kommune, hun bor i - det kan du læse mere om her på Borger.dk. Kommunen vil så kigge på din nieces trivsel.