Spørgsmål:
Hej brevkasse, Jeg har en aften drukket mig rigtig fuld og endte med at få blackout næsten hele aftenen. Jeg møder en fyr (som ikke er fuld) som jeg åbenbart snakker sammen med i over en time og drikker en øl sammen (har jeg fået at vide) - men jeg husker intet af det. Jeg ender med at være sammen med fyren, hvilket jeg kun husker brudstykker fra. Det er meget uklart for mig. Jeg kan huske at jeg var en del af det, men ikke hvordan det startede. Jeg har efterfølgende tænkt på, om det er i orden at være sammen med en, som er så fuld og om vedkommende kan vide det? Jeg har også fået fortalt af fyren, at jeg var blevet væk fra mine venner og havde stået alene udenfor og virkede bange da jeg mødte ham. Det undrer mig om man kan tillade sig at samle en pige op på den måde, da jeg umiddelbart tænker at der er noget moralsk forkert ved det. På den anden side, fik jeg at vide, at jeg efterfølgende var "faldet mere til ro" og havde haft en normal samtale, hvilket igen får mig til at tvivle på hele situationen. Hvad tænker I? Ps. Er nysgerrig på, hvordan man ser på det rent juridisk. Er det et seksuelt overgreb eller hvordan skal det tolkes, når man har haft et blackout og måske, er kommet til at give samtykke ud fra kropssprog/opførsel el.lign.

Svar:
Hej! Vi kan ikke give dig en juridisk vurdering af den situation, du har stået i - det er kun politiets anklagemyndighed og en domstol, der i sidste ende kan vurdere om du juridisk har været udsat for et overgreb. Hvis du vil have en konkret juridisk vurdering, må du derfor gå til politiet med hændelsen og se, hvad de vurderer.
Vi tænker at det selvfølgelig er umoralsk at udnytte en person som er sanseløst beruset til at have sex med - men hvis man ikke virker sanseløst beruset på den anden eller andre, så må tvivlen selvfølgelig komme ham til gode. Har du talt med de venner, du blev væk fra, hvordan de opfattede dig og om de var bekymrede for dig? Det er jo også umoralsk at efterlade en meget fuld person til at tage vare på sig selv, hvis der kan ske vedkommende noget. Desværre sker det nogen gange, hvis alle fester lige hårdt, når man er sammen.
Noget andet er, hvordan du selv føler det efter hændelsen? Nogen gange går der lidt før, man kan mærke om det påvirker en og hvor meget det påvirker. Så hvor meget fylder tvivlen om hændelsen i dig - gør den dig ked af det eller bange?
Hvis du begynder at være bange, føle dig ked af det, isolere dig og være deprimeret, er det en god idé at finde nogen at tale med om det, du oplevede. Det kan være nogle som du i forvejen taler godt med og kender dig godt eller det kan være en rådgiver. Du kan evt. tale med en herfra rådgivningen på telefonen, men du kan også tage fat i det regionale Center for voldtægstofre som du finder på hjemmesiden Voldtaegt.dk
Vi holder rådgivningen åben på alle hverdage kl. 15-19 på 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien, XX7.